Od sada će platforme morati da traže vaš pristanak za praćenje aktivnosti. Ovo je veliki udarac za Meta-inu politiku poslovanja i oglašavanja zasnovanog na nadzoru.
U odluci koju je regulator za privatnost Evropske unije u ponedeljak doneo, Meta ne sme da primorava korisnike za pristanak "na personalizovane oglase na osnovu njihove onlajn aktivnosti".
Jednostavno stavljanje paragrafa u uslove korisnika, sa kojim oni treba da se usaglase, nije dovoljno, prema Opštoj uredbi o zaštiti podataka (GDPR).
Takvi uslovi nisu opravdanje za prikupljanje podataka i postavljanje ciljanih oglasa.
Ova odluka usledila je nakon žalbi koje je podnela evropska nevladina organizacija za zaštitu privatnosti "noyb" čim je GDPR stupio na snagu u maju 2018. EU je trebalo oko 4 i po godine da konačno odluči o tom pitanju.
Razlog za ovaj dugotrajan proces je taj što je Irska komisija za zaštitu podataka (DPC) prvobitno izjavila da ažurirani uslovi Meta ispunjavaju zahteve GDPR-a. Irska je glavni Meta-in regulator privatnosti u bloku jer je tamo sedište evropskog štaba.
DPC sada ima mesec dana da donese konačnu odluku, zajedno sa značajnim kaznama.
Irski DPC kaznio je kompaniju sa više od 900 miliona dolara u četiri druga slučaja u poslednjih 15 meseci, a trenutno ima 10 dodatnih istraga.
Još jedan udarac za Meta-u usledio je prošle godine kada je Apple počeo da postavlja pitanje korisnicima iPhone uređaja "da li žele da njihovo korišćenje bude ispraćeno". I što nije iznenađujuće, mnogi korisnici su odbili da budu praćeni i profilisani piše Telegraf
Kao posledica toga, prihod Meta-e je u 2021. smanjen za 8% samo zato što korisnici iPhone-a više nisu bili voljni da dele svoje privatne podatke sa Facebook-om, Instagramom i WhatsApp-om.
"Ovo nije konačna odluka, prerano je za spekulacije", rekao je portparol Meta-e za Wall Street Journal dodajući da bi zakon EU mogao da dozvoli druga pravna opravdanja za ciljanje oglasa.
"U potpunosti smo se angažovali sa DPC-om u vezi sa njihovim upitima i nastavićemo da sarađujemo sa njima dok ne finaliziraju svoju odluku".
Bez obzira na to, do sada se čini da je za gigante iz Silikonske doline mnogo isplativije da samo plate kazne - umesto da menjaju svoj poslovni model.