EU je predstavila set „revolucionarnih“ zakona za suzbijanje moći šest velikih tehnoloških kompanija, uključujući omogućavanje potrošačima da odluče koje aplikacije žele na svom telefonu i brisanje unapred instaliranog softvera kao što su Google ili Apple-ove aplikacije za mape.
Paket zakona će takođe proširiti put za veću konkurenciju u nekim od oblasti koje najviše čuvaju tehnološke kompanije, uključujući Apple Vallet i Google Plej.
Zakon o digitalnim tržištima (DMA) je drugi veliki paket zakona EU koji pogađa tehnološke firme u dva meseca i definiše niz obaveza koje čuvari moraju da poštuju, uključujući neučestvovanje u antikonkurentnim praksama.
Zakon sledi Zakon o digitalnim uslugama, koji je stupio na snagu 25. avgusta i ima za cilj suzbijanje mržnje na mreži, seksualnog zlostavljanja dece i dezinformacija sa prvim zakonima koji regulišu onlajn sadržaj. DMA ima za cilj da poništi poziciju čuvara ili kontrolne pozicije kojom su velike tehnološke kompanije komandovale u poslednjih 10 godina i daje Evropskoj komisiji ovlašćenje da sprovodi tržišne istrage i osmišljava pravne lekove ako firme nestanu.
„Ovo je revolucionarno“, rekao je jedan zvaničnik komisije. Brisel namerava da zakoni otvore vrata većoj konkurenciji, omogućavajući startapima da se po prvi put takmiče sa gigantima u jednakim uslovima.
Tehnološke kompanije – uključujući Apple, Gugl i Amazon – imaju šest meseci da ispoštuju punu listu onoga što treba i ne treba po novim zakonima, nakon čega bi mogle da budu kažnjene do 10% svog prometa. U Metinom slučaju, to bi bilo 10% od 120 milijardi dolara (95 milijardi funti).
Jedan zvaničnik je rekao da će to osloboditi potrošače i preduzeća, posebno startape koji su se suočili sa tehničkim preprekama da pređu na platformu da dođu do korisnika. „Na primer, sada kada potrošač vidi da aplikacija ne radi dobro na njihovom telefonu, odmah pomisli da je to aplikacija koja nije dobra. Veoma često to nije zato što je aplikacija izazivača loša, već zato što nedostaje interoperabilnost jer je u interesu čuvara kapije da se uveri da iskustvo nije isto.”
Telefoni često imaju unapred podešene vremenske prilike, mape, kalkulator i aplikacije za e-poštu, od kojih je neke teško izbrisati. Ovo više neće biti dozvoljeno.
Velikim tehnološkim kompanijama biće zabranjeno da monetizuju informacije o korisnicima telefona, zabranjujući im da koriste podatke koje prikupljaju iz više aplikacija na telefonu kako bi izgradili detaljnu sliku ponašanja pojedinačnih potrošača za oglašivače.
Zvaničnici su takođe dali primere kontrole sistema plaćanja na Apple i Android telefonima. Iako potrošači mogu da koriste alternative kao što su bankovne kartice, možda postoje startupi koji mogu ponuditi zaista inovativne usluge koje su trenutno neodržive zbog navodne aktivnosti „gejtkipinga“. Zakoni će se u početku primenjivati na šest kompanija: Alphabet (koja je vlasnik Gugla), Amazon, Apple, BiteDance (vlasnik TikToka), Meta (Facebook, Instagram i VhatsApp) i Microsoft.
Mnoge usluge koje nude takođe su određene za regulaciju. To uključuje VhatsApp, Messenger, TikTok, Facebook, Amazon, Google, Chrome, Safari, Google Maps, Google Pai i Google Shopping. Ranije ovog leta, Samsung je obavešten da ispunjava kriterijume da bude klasifikovan kao čuvar kapije, ali se multinacionalna kompanija uspešno usprotivila tome. Kriterijumi uključuju veličinu prometa i najmanje 45 miliona korisnika u EU.
Evropska komisija prihvatila je argumente Alfabeta i Majkrosofta da njihove usluge e-pošte Gmail i Outlook ne ispunjavaju tražene kriterijume.
Glas javnosti