I dok su se mediji u prvi mah najviše bavili budućim promenama u servisima Google Maps i Google Mail – koje će doprineti efikasnosti, ali su pre svega kozmetičke prirode – potencijalno ogromnu disrupciju u advertajzing industriji izazvaće najavljene izmene Google pretraživanja na internetu.
Ne samo da će veću ulogu u pretraživanju preuzeti veštačka inteligencija (AI), nego će Google zapravo nuđenjem adekvatnih odgovora na tražene upite “pokrasti” deo klikova i poseta od originalnih kreatora sadržaja.
, kako je to formulisao prestižni magazin Forbes, “uz rizik da u ovom trenutku preuveličavamo moguće posledice, to će biti kao bacanje nuklearne bombe na industriju online izdavaštva, koja se ionako u poslednje vreme grčevito bori da se prilagodi i preživi”. To bi mogla da bude najradikalnija promena koju je internet video još od kada je Google postao najveći pretraživač na planeti, početkom 2000-ih, piše Forbes.
Ukratko, AI će u potpunosti preuzeti mehanizam pretrage i nuditi kompletne odgovore na upite, na vrhu strane u zasebnom uokvirenom boksu, iznad uobičajene liste linkova nastalih kao ishod pretrage. U tom boksu AI će generisati svoj odgovor sa svim traženim podacima, umesto da osoba koja je pokrenula pretragu te podatke pronađe na izvornoj lokaciji.
Komentatori su u SAD odmah pokrenuli pitanje intelektualne krađe, međutim kao što se videlo na primeru prikazanom na skupu u Kaliforniji, Google će u stvari navoditi izvore informacija, slično kao što to već čini Wikipedia, i na taj način će se po svoj prilici obezbediti od potencijalnih tužbi.
Ali, da li iko ikada uopšte klikće na te Wikipedia linkove? Moderna online “izdavačka” industrija zahteva od korisnika da posete stranicu, a onda njihove klikove pretvara u dolare, evre, pa i dinare.
Nije saopšteno kada će ove izmene stupiti na snagu, i da li je u pitanju njihov krajnji oblik. The Verge piše da će bez sumnje inovacija u pretragama nastupiti “uskoro” jer je trka velikih IT kompanija u upotrebi AI funkcionalnosti sve neizvesnija.
Na svojoj godišnjoj konferenciji analitičari Googla izneli su i nekoliko zapažanja koja mogu biti od koristi kreatorima originalnog sadržaja na netu. Kako su rekli, rezultate pretraga pospešiće tekstovi koji su “činjenično provereni, odgovaraju specifičnom problemu i obraćaju se ljudima u obliku saveta”. Ništa novo i iznenađujuće.
Ni reči, doduše, nije bilo o tome kako da se održi publika na sajtu kada najveći pretraživač na svetu počne da je preusmerava.