Hiro Takahaši zna u čemu je problem. Profesor ekonomije u penziji objavio je početkom godine novu knjigu: „Automobili se menjaju– Folksvagenova (VW) strategija upravljanja“. Osamdesetogodišnji Japanac je za svoju novu knjigu proveo nekoliko nedelja istražujući u Volfsburgu, sjedištu VW koncerna.
Takahaši dolazi do zaključka da su kineski električni automobili pre svega razlog krize u VW-u, a ne nužno i vlastite greške u upravljanju. On je u intervjuu za ARD-ov studio u Tokiju rekao da uopće Folksvagen ne vidi na kolenima.
Pa ipak, vredi pogledati trenutne poslovne brojke dva najveća svetska proizvođača automobila. Dok Folksvagen raspravlja o zatvaranju fabrika, Tojota obara rekord za rekordom. Ove godine će verovatno ponovo prodati više od deset miliona vozila.
Hibridni automobili ovog koncerna su oduvek bili posebno traženi, dakle kombinacija elektromotora i motora s unutarnjim sagorevanjem. Četrdeset odsto svih prodanih vozila su hibridi. Čisto električni automobili praktično uopće ne igraju ulogu. Tojota je prošle godine prodala tek nešto više od 100.000 čistih automobila na električni pogon.
To je delom i zbog toga što u Japanu, na domaćem tržištu, gotovo da i nema mogućnosti za punjenje vozila. Nemačka je tu mnogo odmakla. Iako to ne zvuči baš orijentisano ka budućnosti i posebno moderno, ali upravo to odvraća proizvođače električnih automobila iz Kine, o kojima je govorio stručnjak Takahaši, da u velikoj meri ulažu u Japan: bez infrastrukture nema tržišta za marke poput BYD (Build Your Dreams) i druge.
Hiro Takahaši ne veruje da će se nešto tako brzo promeniti. Politički pritisak za proizvodnju električnih automobila nije naročito veliki u Japanu, objašnjava on i izveštava o vrlo opreznom formulisanom cilju japanske vlade po kojem do 2035. godine svi novoprodani automobili moraju imati električni motor (što znači i hibridi). Zabrana motora s unutrašnjim sagorevanjem nije u planu, pogotovo što bi i hibridna vozila ispunila ovaj cilj.
– Upravo po ovom pitanju japanska politika u vezi s vozilima se razlikuje od nemačke – kaže Takahaši.
Vrlo slabi jen također ide na ruku Tojoti. Japanski automobili su trenutno jednostavno mnogo povoljniji od evropskih ili američkih. Tojota je posebno tražena u Severnoj Americi, gde prodaje gotovo trećinu svojih automobila; tržište na kojem Folksvagen i dalje ima problema s imidžom nakon dizel skandala.
Istovremeno, Tojotina ovisnost od kineskog tržišta znatno je manja nego što je to slučaj s Folksvagenom. Koncern sa sedištem u Volfsburgu prodaje oko trećine svih svojih automobila u Kini, prošle godine više od 3,2 milijuna. Tojota, s druge strane, prodaje samo jedno od pet proizvedenih vozila na najvećem svetskom tržištu automobila. Japanski proizvođač je 2023. prodao 1,9 miliona automobila u Kini, piše SEEbiz.
Nemačke marke automobila su vrlo popularne u Japanu. Na ulicama Tokija vidite mnogo Mercedesa, BMW-a, Poršea, Audija, pa čak i Folksvagena- ali gotovo nikada u električnoj verziji. Zbog svoje duge istorije, nemačka automobilska industrija je vrlo cenjena u Zemlji izlazećeg sunca. Japanci gaje veliko divljenje prema nemačkim automobilima, koje, kaže Takahaši, nikada ne mogu nadmašiti jeftini kineski automobili.
Sve u svemu, japanski stručnjak za automobile vrlo ceni Folksvagen. Hteo bi da i Tojota kopira nešto od VW-a: proširi svoju poziciju i proizvodi više luksuznih automobila, autobusa i kamiona. I veruje da bi prelazak na čistu proizvodnju električnih automobila mogao poslužiti i kao uzor najvećem japanskom proizvođaču automobila.
Glas javnost/B10S