Glas Javnosti

VREME KAD SU AUTI BRUJALI IZ SRBIJE! Fabrika u Rakovici pravila motore za Rols Rojs

Auto-moto
Autor: Glas javnosti

U Rakovici je 1940. bila podignuta prva automobilska fabrika, koja je bila i jedina na Balkanu u to vreme.

Za tip teretnog automobila koji se fabrikovao kod nas je izabrana ,,Praga“, tip automobila poznate fabrike u češkom koncernu Kolbendanjek.  Zapošljavala je oko 5.000 radnika koji su sklapali motore za kompanije Fijat, Boš, Rols rojs, Boing...

Podignuta pod kapom rakovičke Industrije motora, svečano je otvorena 24. oktobra 1940. godine. U postrojenju se tog dana okupilo na desetine zvanica iz državnog vrha – inženjera, ministara, vojnih pukovnika, generala i komandanata.

Sve su to ispratili i Beograđani, pozdravljajući otvaranje fabrike glasnim usklicima. „Živeo Kralj!“, „Živeo Knez Namesnik!“ – odzvanjalo je industrijskom zonom. Štampa je idući dan objavila i kako „najveću zaslugu i najveću zahvalnost za ovo delo nose Njegovo Veličanstvo Kralj Petar II, Njegovo Kraljevsko Namesništvo sa Nj. Kr. Vis. Knezom Namesnikom Pavlom i Kraljevska vlada sa njenim pretsednikom i ministrom vojske i mornarice“.

Iste godine je sa fabričke trake sišla i prva Erena, kako su odmilja nazivali Pragu. U pogonima je bilo kapaciteta za izradu 3.000 kamiona godišnje, a plan je bio i da se uvezeni delovi postepeno zamene domaćim. Šest meseci kasnije, planove je prekinula invazija na prestonicu 1941. godine.

Sa oslobođenjem Beograda, pogoni su ponovo pokrenuti novembra 1944. godine. Osim automobilskih, rakovička hala je služila i remontu sovjetskih avionskih motora M-105 i AM-30. Novo rukovodstvo je nakon rata vratilo i čuvene češke Prage, ovoga puta pod novim imenom „Pionir“.




Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu.

SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR