Glas Javnosti

Све о техничком прегледу, ксенонска светла накнадно су уграђена - по закону смеју да се уграде само комплетни фарови

Auto-moto
Autor: Глас јавности / Б92/ од 25.09.2018.

Почетком јула почела је примена нових, строжих прописа у вези са техничким прегледом аутомобила. Сајт Половни аутомобили саветује возаче шта могу да ураде како би максимално смањили ризик од проблема на техничком.


Од 5. јула почела је агонија за све који имају било какве везе са техничким прегледом. На мукама су и власници возила и радници на техничком.

У страху од кажњавања и одузимања лиценци, радници (контролори), започели су екстремно строгу и често потпуно нелогичну контролу возила, обарајући многе због разних ситница.

У међувремену, ситуација се мало побољшала, првенствено зато што су из полиције послали конкретнија објашњења шта се сматра исправним, а шта неисправним. Ипак, и даље није исто на свим техничким прегледима, па може врло лако да се деси да вас због нечега на једном техничком оборе, а на другом пусте.

Зато, ево неких савета шта можете да урадите како бисте смањили ризик од враћања са техничког прегледа због неке неправилности на вашем аутомобилу. За неке ствари ћете морати мало да упрљате руке. А за неке мало више...

1) Идите на технички раније.

По закону то можете да обавите 30 дана пре истека регистрације. Тако ћете, уколико буде потребе да нешто сређујете или скидате, имати довољно времена да све урадите полако и на миру, уместо да јурите неког мајстора у задњи час.

2) Проверите сами на аутомобилу све што можете и умете.

Напумпајте гуме до исправног притиска, проверите дубину шаре на гумама (минимум 1,6 мм на летњим), погледајте испод блатобрана, прагова и других скривених места да ли има озбиљније корозије која би требало да се среди, подесите фарове, проверите да ли вам раде сви мигавци, позициона светла, стоп светла, светло за рикверц, светла за маглу, напуните посуду за течност за прање шоферке, проверите брисаче (предње и задње)...

3) Димензије гума – овом темом ћемо се накнадно позабавити детаљније, али уколико имате пнеуматике и фелне који драстично одступају од оригиналних димензија, врло је вероватно да нећете проћи технички.

Јављали су се возачи који нису могли да прођу технички због следећег: имали су друге димензије фелни и гума, које су се фабрички нудиле уз нов аутомобил уз доплату, као део вишег пакета опреме. Међутим, на налепници на каросерији код возачевих врата писала је само основна димензија из најсиромашнијег пакета опреме. На основу тога, контролори на техничком нису хтели (или смели) да их пусте.

База техничких података Агенције за безбедност саобраћаја у овом случају није била од помоћи, пошто је непотпуна. Генерално, како смо незванично сазнали, а и сами се уверили на терену, читава ова тема око димензија гума је у сивој зони. Ипак, неки од њих су отишли на други технички преглед и прошли.

Сматрамо да за овакве ситуације нису криви технички прегледи, ни радници/контролори на техничком, већ они који су доносили прописе, а нису узели у обзир овакве ситуације.

Наведимо као пример нови Хyундаи Елантра. Купац може у оквиру различитих пакета опреме, од којих ни један није неки "Спорт" или слично, да добије челичне фелне од 15 инча са гумама 195/65 Р15, алу фелне 16-ице са гумама 205/55 Р16 или 17-ице.

Не заборавите да гуме на истој осовини морају да буду истог произвођача, типа, врсте, димензијама и носивости. Ово је потпуно логично по питању безбедности.

4) Оперите ауто.

То морате и по прописима, а и радник на техничком ће бити захвалан пошто ће му посао бити много лакши.

5) Закажите технички преглед телефоном.

У зависности од гужве, негде вероватно није ни могуће да дођете без резервације или је могуће али ћете чекати сатима, пошто по закону за један ауто треба минимум 30 минута.

6) Не заборавите да проверите сву обавезну опрему: троугао, прву помоћ (проверите рок трајања и садржај), сајлу за вучу (или канап или "руду"), резервни точак - осим ако немате комплет за поправку пробушене гуме (спреј, пена, компресор…) или "рун-флат" пнеуматике (они се не поправљају - са њима се вози до првог погодног места где можете да набавите другу гуму, а рун-флат гума иде на отпад).

7) Ако имате оштећења на ветробрану, проверите добро каква су.

Генерално, ако је реч о мањим напрслинама у виду линије, у облику звезде, "ока" и слично, при чему не ометају поглед на пут, не би требало да буде проблема.

8) Слично важи и за оштећена светла - ако је реч о малом оштећењу које може да се залепи тако да не улази вода, аутомобил може да прође технички. Ипак, ако је реч о фаровима, ту ситуација може да буде проблематична, па проверите на техничком на време.

9) Ако немате атестиране фолије на стаклима, скините их.

10) Кука за вучу - ако није фабричка или није атестирана или није уписана у Уверење о испитивању када је реч о колима која су увезена након средине априла 2014. године - скините је.

11) Ксенонска светла накнадно су уграђена - по закону смеју да се уграде само комплетни фарови пређвиђени за ксенонске сијалице и то само код модела који су фабрички долазили са ксенонским фаровима, након чега је потребно обавити атестирање.

На вама је да ли ћете да покушате да прођете технички са накнадно уграђеним ксенонима, а да ли ћете проћи технички зависи од тога хоће ли радници на техничком уочити да су накнадно уграђени.

Слично је и са сијалицама које се стављају без баласта или ЛЕД сијалицама. Иначе, уколико ваши фарови фабрички имају пројекторе, то не мења ситуацију.

12) Нађите број мотора и проверите да ли је читљив. Код старијих аутомобила лако може да се деси да број мотора толико поједе корозија да не може да се прочита. У том случају мораћете да обавите процедуру укуцавања новог броја, што ће вам појести и новац и време.

13) Центрирање трапа – исплати се да одете на центрирање (реглажу) трапа пре техничког, како бисте успут проверили и стање елемената ослањања. Тако можете на време да средите нешто што не ваља, да не бисте морали два пута на технички.

Притом, након центрирања гуме ће се равномерније трошити и ауто ће бити стабилнији. До првог озбиљнијег налетања на ударну рупу или серију ударних рупа...

14) Поскидајте све што можете од разних "стајлинг" детаља који упадају у очи, као што су обрве са фарова (мада оне могу и да прођу ако не утичу на сноп светла), спојлер на крову, вратима гепека, предњи спојлер, КН (К&Н) филтер...

15) Проверите и све остале ствари које делују небитно, као што су браве на вратима, подизачи стакала (електрични или "курбле"“), систем за вентилацију, појасеве на задњој клупи, наслоне за главу позади уколико сте их из неког разлога скинули...

16) Лампице на инструмент табли – због упаљене "чек енџин" лампице можете да паднете на техничком. Или због неке друге. Зато такве ствари средите на време.

Ако паднете на техничком и желите да средите проблем и вратите се на исти технички, имате 3 радна дана. Међутим, можете да идете и на други технички уколико сматрате да ће вас на њему пустити.

Информишите се пре техничког


Можда је зато у неким случајевима добра идеја да одете на технички и питате за неку проблематичну ставку – дакле, не да обавите технички, већ само да питате како бисте знали да ли уопште да долазите пре него што то средите.

Уколико смо нешто заборавили, не замерите и, ако желите, допуните у коментарима – реално, списак би могао да стане на неколико А4 страница.

Глас јавности / Б92/ од 25.09.2018.

SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR