Akcionari Stellantisa u utorak su odobrili konačni paket isplate u iznosu od 23,1 milion evra za bivšeg generalnog direktora Karlosa Tavareša.
Oko 67 odsto investitora glasalo je u korist predloga na godišnjoj skupštini kompanije u Amsterdamu.
Paket uključuje osnovnu platu od 2 miliona evra, 500.000 evra za „trošak beneficija posle penzionisanja“, i više od 20 miliona evra kroz dugoročni stimulativni program, namenjen nagrađivanju zaposlenih za ostvarene ciljeve.
Tavaresova naknada naišla je na oštre kritike. Pre skupštine, investicioni fondovi Allianz Global Investors i Proxinvest pozvali su akcionare da odbace predlog, posebno imajući u vidu loše poslovne rezultate Stellantisa tokom prošle godine.
– Paket od 23,1 milion evra za bivšeg generalnog direktora, predložen u izveštaju o nadoknadama, deluje previše velikodušno, naročito s obzirom na slab učinak kompanije i okolnosti njegove prinudne ostavke – navela je kompanija Allianz u saopštenju prošle nedelje.
– Uticaj upozorenja o padu profita vidi se samo u bonusu (koji iznosi nula), ali ne i u drugim komponentama varijabilne zarade, koje mu i dalje obezbeđuju isplatu od 20,5 miliona evra-
Tavareš, koji je trebalo da ostane na čelu kompanije do početka 2026. godine, podneo je ostavku u decembru nakon ozbiljnog pada prodaje Stellantisa u SAD i Evropi, što je značajno pogodilo profit.
Tavares je, prema navodima, imao nesuglasice sa Upravnim odborom Stellantisa u vezi sa strategijom elektrifikacije. Zalagao se za to da do 2030. svi modeli koji se prodaju u Evropi budu isključivo na električni pogon, dok je Odbor smatrao da je tempo prelaska prebrz.
Nakon njegove ostavke, Stellantis je najavio da će potragu za novim rukovodiocem završiti do sredine 2025. godine, a predsednik Džon Elkan trenutno obavlja funkciju vršioca dužnosti izvršnog direktora. Prema izveštaju Rojtersa, kompanija je suzila izbor na pet kandidata.
Ovo nije prvi put da je Tavaresova zarada izazvala pažnju. Još 2022. godine, 52% akcionara Stellantisa glasalo je protiv tada predloženog paketa, kada je njegova plata iznosila 19,2 miliona evra za 2021. godinu, bez dugoročnih bonusa.
U jeku loših rezultata prošle godine, i političari — uključujući italijanskog zamenika premijera Matea Salvinija — kritikovali su Tavaresa zbog visoke otpremnine.
Tavareš je vodio Stellantis od njegovog osnivanja 2021. godine, nastalog spajanjem kompanija Fiat Chrysler i PSA Group.
Investitori sada traže više jasnoće jer predsednik SAD Donald Tramp menja stavove o carinama na automobile. Dana 3. aprila, Tramp je uveo carinu od 25% na uvoz automobila u SAD, dok će carina na auto-delove stupiti na snagu 3. maja.
Ove nedelje, predsednik je ipak nagovestio da bi mogao odobriti izuzetke, ističući da bi to dalo proizvođačima vremena da premeste proizvodnju u SAD.
– Razmatram nešto kako bih pomogao nekim auto-kompanijama- rekao je Tramp novinarima u Ovalnoj kancelariji. – Treba im malo vremena, jer će proizvoditi ovde, ali im treba prostora-
Analitičari ocenjuju da će Trampu biti teško da privuče proizvođače u SAD, naročito zbog nepredvidive prirode njegove trgovinske politike. Pošto premeštanje proizvodnje zahteva duži period, mnoge firme neće želeti da ulažu dok se situacija ne razjasni.
– Uz trenutni kurs bolnih carina i previše rigidnih propisa, američka i evropska automobilska industrija su pod rizikom-izjavio je predsednik Elkan na skupštini akcionara.
Dodao je, međutim, da ga „ohrabruje“ mogućnost izuzetaka od carina za proizvođače automobila.
Glas javnosti/A03S