Gotovo nečujno kretanje modernih automobila na električni pogon je za korisnike, ali i za životnu sredinu isto tako pozitivan aspekt, kao i nulta emisija zagađenja izduvnim gasovima. Jednino što je preostalo jeste zvuk koji stvaraju točkovi u kontaktu sa podlogom. To, međutim, za ljude koji se više oslanjaju na sluh nego na vid, može da bude veliki problem.
Mnogi električni automobili zato poseduju uređaje koji emituju veštački zvuk motora, ali taj zvuk ne odaje mnogo, recimo to koliko snažno automobil ubrzava.
Na to je nedavno ukazalo i Nemačko udruženje slepih i slabovidih osoba. „Kod automobila s unutrašnjih sagorevanjem može se čuti koliko vozač snažno daje gas, da li ubrzava snažno ili blago“, kaže predsednik Udruženja Hans-Verner Lange. Kod sistema koji stvara veštačke zvukove vožnje „Avas“, zvukovi međutim ne odaju baš mnogo. „Bilo bi dobro kada bi se industrija orijentisala prema poznatim zvukovima motora s unutrašnjim sagorevanjem“, kaže Lange.
Kako je objasnio Savez nemačke automobilske industrije (VDA), sistem „Avas“ (Acustic Vehicle Alerting System) je od 2021. obavezan u svim električnim automobilima. Ali, taj sustav se isključuje kod brzine od 20 kilometara na sat. Lange objašnjava da se slepe osobe u saobraćaju oslanjaju na zvuk koji dolazi od automobila: koliko snažno vozač pritiska papučicu za gas i da li je to dovoljno da na vreme pređem ulicu?
Snažniji zvukovi za bolje prepoznavanje
Jedno istraživanje je pokazalo da slepe osobe ubrzanje električnih automobila procenjuju mnogo niže nego kod automobila s unutrašnjim sagorevanjem. „To može da dovede do pogrešnih i fatalnih odluka u saobraćaju kod slepih“, kaže Lange.
VDA međutim navodi da su međunarodni standardi za upotrebu zvukova doneseni u saradnji s udruženjima slepih. Proizvođači mogu unutar zadatih vrednosti sami da odrede koji zvukovi ulaze u nove automobile. Ponekad se čak i svesno imitiraju zvukovi koje proizvode motori s unutrašnjim sagorevanjem.
Naučnici, koji su po nalogu osiguravajućih društava istraživali taj sektor, 2022. su preporučili promene „Avasa“ s težištem na lakšem prepoznavanju ubrzanja. Takođe se preporučuje aktiviranje „Avasa“ i kod brzina većih od 20 km/h. „Kod brzina iznad 20 km/h je teško samo na osnovu zvuka točkova proceniti brzinu vozila“, zaključuje Lange.
Glas javnosti