Primena oštrijih propisa prilikom tehničkog pregleda za registraciju vozila, kao što su merenje ovalnosti diskova i neophodnost katalizatora, odložena je juče za dve godine, pa tako na snazi ostaje Pravilnik o tehničkom pregledu vozila od 5. jula 2021.
Foto: unsplash
Na ovu odluku uticala je procena da čak četvrtina vozila u Srbiji ne bi prošla tehnički pregled, zbog neadekvatne ovalnosti diskova.
Jednostavno, zakonodavac je prepoznao momenat da naš vozni park nije zreo. Nije dovoljno mlad, odluka da se odloži primena je racionalna mera i u tom periodu zakon mora da sa revidira sa ostalim aspektima - priča Darko Nikolić.
Foto: unsplash
Dodaje i da novi zakon deluje oštrije u odnosu na onaj koji je u Evropskoj uniji, kao i da će teretni kamioni možda biti pogođeniji kada Pravilnik zaista stupi na snagu.
- Niz nekih pravila je tu, primeniti nešto po standardu Evropske unije, imamo i lošije gorivo možda. Tek bi osetili udarac na privredu u vidu transporta.
Ukazuje i na to da je sama tehnika merenja ovalnosti diskova nešto oštrija.
- Fali tu i svesti kod građana o održavanju automobila, ali dešavalo se da su ljudi kupovali novi deo i da i dalje nisu imali dobre rezultate. Sve u svemu, jako pametan potez, ne može se izbeći, ali možemo unaprediti da bude relaksiranije - naglašava Nikolić.
Šta će biti sa motorima?Iako ne može da tvrdi, Nikolić smatra da starost naših autmobila ne ide ispod 14 godina, a na pitanje novinara Telegraf Biznisa da li automobil koji je 2002. godište, a redovno je održavan u servisu, može i dalje da prođe tehnički pregled, odgovara sledeće:
- Možda su bila i kvalitetnija, u zavisnosti od brenda, ljudi su češće menjali delove. Ipak, novo je novo i treba misliti i na životnu sredinu.
Dodaje da mnoga vozila posle 2004. i 2005. godine zadovaljavaju kriterijume, ali da vozači umeju da skinu lambda sondu, koja reguliše izduvne gasove u automobilu.
Foto: unsplash
- Umeju i da skidaju i vade, ne možeš da kažeš da nemaš - kaže Nikolić.
Podsetimo, "Programom za zaštitu vazduha" je predviđeno da se od 2024. godine standard motora podigne prvo na euro 5 normu, a potom i na euro 6.
Međutim, Nikolić veruje da će odlaganje novog Pravilnika uticati i na tu odluku.
- Verujem da će se pomeriti, ali s obzirom da je u pitanju zaštita životne sredine, pretpostavljam da će zakonodavac sa te strane biti oštriji.
Glas javnosti/T02S