Glas Javnosti

Nova studija: U većini automobila kancerogeni delovi

Auto-moto
Autor: Glas javnosti

Prema novoj studiji objavljenoj u Environmental Science and Technology, ogroman broj sedišta u automobilima sadrži hemikaliju TCIPP koja uzrokuje kancer.

Istraživači su, u saradnji sa Univerzitetom Duke i Univerzitetom u Torontu, pregledali ukupno 155 vozila (proizvedenih između 2015. i 2022.) iz različitih zemalja. Od toga 101 od ovih automobila ocjenjivan je zimi, a 54 su testirana leti kako bi se uzela u obzir razlika u temperaturi. Tim je posmatrao hibridna, električna vozila i vozila na benzin i dizel.

Na višim temperaturama koncentracija ove opasne hemikalije bila je dva do pet puta veća. Više hemikalija se oslobađa iz sedišta kada je toplije. Ovo je prilično zabrinjavajuće budući da je Nacionalni toksikološki izveštaj Sjedinjenih Država za 2023. pronašao dokaze o „kancerogenoj aktivnosti kod mužjaka i ženki štakora i miševa“ koji su bili izloženi hemikaliji.


Ostali usporivači plamena otkriveni u automobilima poznati su kao karcinogeni, endokrini disruptori i/ili neurotoksini te su postojani i bioakumuliraju u ljudima.

Štetni usporivači plamena

Studija kaže da su tragovi TCIPP izmereni između 0,2 i 11.600 ng/g (nanogram), što je vrlo mala količina. Ipak, prilično je iznenađujuće znati da se ova hemikalija nalazi u toliko mnogo vozila. 

Studija takođe primećuje da mnoga testirana vozila sadrže tragove dva hemijska spoja otporna na vatru, TDCIPP i TCEP. Spoj se uglavnom nalazi u peni u sedištima, a ne u komponentama ili presvlakama.

Rukovodilac istraživanja Rebecca Hoehn, koja je takođe toksikološka naučnica na Univerzitetu Duke, veruje da je ovo problem u javnom zdravstvu. „Posebno je zabrinjavajuće za vozače koji duže putuju na posao, kao i za decu koja udišu više nego odrasli“, rekla je Hoehn.


Istraživači preporučuju da vozači otvore prozore kako bi smanjili temperaturu u unutrašnjosti i poboljšali protok vazduha. Korišćenje klima uređaja je takođe korisno.

Hemijski spojevi poznatiji kao „usporivači plamena“ mogu nakratko odložiti paljenje malih požara, a kada izgore, rezultiraju dodatnim dimom i otrovnim gasovima koji požar mogu učiniti opasnijim. Takvi požari takođe proizvode otrovne hemikalije zvane dioksini i furani za koje se veruje da doprinose raku kod vatrogasaca.

Štetni usporivači plamena dodaju se u unutrašnjost vozila kako bi zadovoljili standard FMVSS 302 američke Nacionalne uprave za bezbednost na putevima (NHTSA).

Glas javnosti /B09S

BONUS VIDEO


SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS



KOMENTAR