Dugo se na kineske automobile gledalo s podsmehom. Ipak, sve se manje smeju evropski proizvođači. Kina je na putu da do kraja godine pretekne Japan i postane najveći svetski izvoznik automobila. Kineski proizvođači automobila prodali su 1,76 miliona vozila u stranim zemljama u prvih pet meseci ove godine, što je rast od 81,4% u poređenju sa istim periodom prošle godine.
EU je prošle godine uvezla više od pola miliona automobila kineske proizvodnje – oko 63% od toga broja su električni automobili.
- Na osnovu podataka koje imamo, jasno je da su se kupci i polovnih i novih automobila u Srbiji okrenuti dominantno nemačkim proizvođačima - keže Petar Veličković sa sajta Polovni automobili.
Nekoliko kineskih proizvođača automobila posluje i u Srbiji.
- Proizvođači su uložili ozbiljne napore u razvijanje svojih automobila i u pogledu dizajna i bezbednosti. Građani Srbije treba da daju šansu ovim vozilima i uvideće da stoje ‘rame uz rame’ sa ostalim evropskim konkurentima i renomiranim proizvođačima - ukazuje Nemanja Stekić iz kompanije Geely u Srbiji.
Istrage kineskih subvencija
Posluju kineske automobilske kompanije i u zemljama EU, što zadaje glavobolju drugim proizvođačima. U pokušaju da zaštiti industriju, EU je započela istragu kineskih subvencija za električna vozila koja bi mogla dovesti do trgovinskih ograničenja, kao što su povećanje carine na kineska vozila.
- Kina se strateški fokusirala na proizvodnju i prodaju električnih automobila. Tu želi da se pozicionira kao lider i na evropskom tržištu. Glavni njihov adut je trošak proizvodnje električnog automobila, odnosno troškovi proizvodnje baterija - navodi Veličković.
Kinezi su dugo opipavali put ka evropskom tržištu. Zbog sankcija EU Moskvi, prodaja kineskih automobila u Rusiji raste vrtoglavo, u Velikoj Britaniji su vlasnici nekadašnjeg ponosa britanske automobilske industrije MG, dok je kineski brend Geely vlasnik švedskog Volvoa.