Razlozi za zabrinutost menadžmenta ovog nemačkog proizvođača automobila iz Volfsburga su pre svega visoki troškovi proizvodnje, stalni pad potražnje, rastuća konkurencija, ali i niz drugih faktora
Folksvagen ulaže milijardu evra u razvoj! u Evopi akcenat na e-automobile, u Americi drugačija strategija
- Došli smo na ivicu ambisa - upozorio je bez okolišanja Šafer.
On je praktično ponovio upozorenje koje je još 2011. godine izrekao Stiven Elop, direktor finske Nokie, koji je nedugo nakon preuzimanja kormila u kompaniji rekao da se stanje u Nokii, tada još uvek najvecem svetskom proizvođaču mobilnih telefona, može uporediti sa "platformom (za naftu) u plamenu".
SLIČNO KAO I U NOKII
Poznato je da u slučaju Nokije upozorenje i poziv za buđenje nisu pomogli, jer je samo nekoliko godina kasnije ta kompanija zatvorena, a poslovi sa mobilnim telefonima prodati su Majkrosoftu koji ga je ugasio.
Da li bi i nemački Folksvagen, moćna matična grupa koja poseduje devet drugih brendova, zaista mogao da doživi sličnu sudbinu i ukoliko je odgovor potvrdan šta bi to značilo za najvecu evropsku ekonomiju?
Neposredna implozija Folksvagenove poizvodne mašinerije izgleda malo verovatna jer je u 2022. godini, na osnovu ostvarenih prihoda, ova kompanija bila najveći proizvođač automobila na svetu.
Krajem jula je objavljeno da je u prvoj polovini 2023. godine prodaja porasla za 18 odsto, na 156 milijardi evra, dok su konkurentski BMW i Mercedes-Benz ostvarili skoro upola manje prihode.
Ipak, katastrofa više nije nezamisliva i nemački industrijalci osećaju veliku zabrinutost zbog neizvesne budućnosti.
Na osnovu podataka Ifo instituta za ekonomska istraživanja pri Univeritetu u Minhenu, u julu je indeks poslovnog poverenja u padu, već treći mesec u kontinuitetu.
ŠEFEROVI RAZLOZI ZA ZABRINUTOST
Uticajni nemački poslovni krugovi na Šeferovu listu razloga za zabrinutost dodaju i druge faktore, od birokratije do delikatne geopolitičke situacije i trgovine sa Kinom.
Proizvođači automobila su više izloženi ovim izazovima od većine drugih industrija jer moraju da se uhvate u koštac sa nekoliko globalnih transformacija odjednom: moraju da elektrifikuju svoja vozila i nauče da razvijaju savremene softvere.
Insajderi iz auto-industrije priznaju da će neke fabrike automobila morati da se smanje ili čak da budu zatvorene, a ista sudbina čeka i mnoge dobavljače, posebno one koji prave delove za motore sa unutrašnjim sagorevanjem i menjače kojih nema u električnim vozilima.
PROBLEM KINESKA EKONOMIJA
Nemačka automobilska industrija takodje mora da se pozabavi sve prisutnijim problemima koje nameće kineska ekonomija.
Nakon što su tokom poslednjih decenija i tri velike nemačke automobilske kompanije mogle da ostvaruju koristi od brzog ekonomskog rasta azijskog giganta i u drugoj polovini 2022. godine u Kini ostvarile oko 40 odsto svojih prihoda, sada osećaju negativne posledice velikog finansijskog preokreta.
Folksvagen je upravo smanjio prognozu svojih globalnih isporuka uglavnom zbog usporavanja prodaje u Kini, a složena geopolitička situacija bi mogla dodatno da pogorša situaciju.
Kineski konkurenti su počeli da šire svoje poslovanje u inostranstvu, posebno u Evropi, a prošle godine : oko 3 miliona nasuprot nemačkom izvozu od 2,6 miliona vozila.
Glas javnosti/Ekonomist