Polovni automobili, koji u Srbiji čine čak 85 odsto registrovanih vozila, u poslednjih godinu dana poskupeli su i više od 30 odsto.
Nedavno je najavljena izmena zakona kojima se predviđa da od naredne godine registracija bude jeftinija i to za vozila starosti od 5 do 20 godina, ali imajući u vidu poslednja dešavanja na automobilskom tržištu potencijalni kupci strahuju od novog poskupljenja, piše Blic.
Pritisaka na cene polovnjaka već neko vreme ima po više frontova, s jedne strane tu je hronična nestašica čipova i poluprovodnika koja je primorala velike fabrike automobila na smanjenje proizvodnje. To je direktno povećalo i tražnju za polovnjacima, a samim tim i njihovu cenu.
"Većina proizvođača automobila zavisi od kineskih proizvođača mikročipova, a tih komponenti je malo, nema ih dovoljno, a to ima i svoje posledice po cenu", potvrđuje za Blic predsednik Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova Milan Belin.
Tako je na primer automobilski gigant Folksvagen nedavno saopštio da njegova glavna fabrika u Volfsburgu trenutno radi u ograničenom opsegu i to upravo zbog problema u snadbavanju čipovima. Takođe, iz fabrike su najavili i otkaze, kako radnicima tako i menadžmentu, a sve zbog održanja produktivnosti.
Drugi razlog za poskupljenje polovnjaka su najavljeni novi propisi u Nemačkoj zbog kojih uvoz polovnjaka iz ove zemlje potencijalno može biti skuplji i do 20 odsto.
Proteklih meseci bilo je reči o nemačkom Zakonu o garancijama, a najavljivane su i izmene istog čime bi trebalo da se usklade nemačke direktive sa Direktivom EU o prodaji robe.
Naime, u slučaju da Nemačka promeni svoj zakon, prodaja polovnih automobila iz te zemlje bi mogla da bude desetkovana.
Nemačko udruženje dilera automobila očekuje da bi usvajanje izmena zakona donelo rast cena polovnih automobila za 10 do 20 procenata. Prethodni rok za garancije bio je šest meseci, a produženje garancije i efekti, odnosno troškovi takve odluke stvaraju problem trgovcima.
S druge strane, iako ova odluka ide na ruku kupcima polovnih vozila, jer bi trebalo da im obezbedi veću sigurnost da su vozila koja kupuju ispravna ili bar besplatnu popravku u roku od godinu dana ako dođe do nekog kvara, dugoročno bi moglo doći do negativnih promena, poput poskupljenja automobila.