Glas Javnosti

FORMULA ! NA ULICAMA BEOGRADA: Koliko košta da se ovakvi događaji ustale

Ostali sportovi
Autor: Glas javnosti

Dejvid Kultard je u subotu centralnim ulicama Beograda provozao bolid Red Bula i podsetio nas je na 1939.

Te godine je, 3. septembra, održana Velika nagrada Beograda, iako je samo dva dana ranije počeo Drugi svetski rat, invazijom Nemačke na Poljsku. Pokrovitelj je bio kralj Petar II, a pobedio je Italijan Tacio Nuvopari. Trku oko Kalemegdana pratilo je 50 hiljada gledalaca. 

Penzionisani Kultard je sada bio deo spektakla koji je ponovo privukao veliki broj ljubitelja Formule 1. Na potezu od Studentskog parka to Terazija, uživali smo u brzini i zvuku Red Bula sa kojim je Sebastijan Fetel 2011. postao šampion. Iako svesni da od toga nema ništa, mnogi su se, u tom trenutu, zapitali: Da li je moguće da Beograd dobije trku? Trend u Formuli 1 je da se trke polako sa staza sele u gradove. U šampionatu je pet uličnih trka - Australija. Rusija, Monako, Singapur i Saudijska Arabija. Gran pri Majamija se vozi ulicama oko “Hard rok” stadiona, međutim, to nisu javni putevi. Od 2023, voziće se i ulicama Las Vegasa, a svoj centar za bolide F1 žele da otvore i Nica, Madrid, Pariz, London... 

- Pokazali ste da ulicama vašeg greada može da se vozi Formula 1. Ako cela države stane iza projekta, ne vidim zašto formula ne bi došla u Beograd - rekao je Kultard. 

Sjajni Škot je izgovorio reči koje smo svi u Srbiji hteli da čujemo, ali put do trke F1 je dugačak i skup. Pogotovo ako želite da bolidi jure ulicama, ne stazom. Klasičan primer je VN Australije u Albert parku. Potrebno je da se svake godine postavi novi asfalt, izgrade privremene tribine, zatvore putevi i onda sve to sruši, da bi se ponovo izgradilo naredne godine. Studija pokazuje da organizatore samo rentiranje tribina za 80.000 posetilaca košta 14 miliona dolara po trci, a postavljanje ograda dodatnih osam miliona. Kancelarije, vozila, snabdevanje strujom i vodom Australijance košta još šest miliona dolara, a izdvojeno je i pet miliona za “ostale troškove” - iznajmljivanje dizalica, postavljanje aparata za gašenje požara na svakih 15 metara... 




U proseku, organizatori za svaku trku, samo da bi se vozila, moraju da plate oko 40 miliona dolara, u zavisnosti od ugovora koji su potpisali sa FIA. Starije staze, kao što su Monca, Silveston ili Spa tradicionalno plaćaju manje zbog dugog staža u F1 kalendaru. Na primer, Saudijska Arabija i Azerbejdžan plaćaju po 55 miliona dolara samo da bi ostali u kalendaru, koliko izdvaja i Katar koji će domaćin trka da bude od naredne godine. Mađarska izdvaja 40 miliona dolara , Bahrein 45, Monte Karlo 15 miliona dolara... Sa druge strane, zanimljivo je da dve najnovije F1 trke, u Majamiju i Las Vegasu, ne troše ni dinar. To je zato što F1 organizuje oba događaja, tako da će odneti kući sav novac zarađen od prodaje ulaznica i sponzorskih ugovora. 



Kada se sve sabere, trkanje centrom Beograda bi koštalo oko 100 miliona dolara. Svake godine, naravno.

BONUS VIDEO


SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR