Maks Ferštapen iz Red Bul rejsinga (Red Bul Racing) upravo je završio najdominantniju sezonu u istoriji Formule 1, osvojivši rekordnih 19 trka (od 22), i osigurao je titulu šampiona vozača još 7. oktobra. Nije iznenađenje što je on i finansijski šampion serije, sa procenjenih 70 miliona dolara zarade u platama i bonusima ove godine, vodeći među svim vozačima Formule 1.
Dvadesetšestogodišnji Ferštapen osvaja prvo mesto po prihodima drugu sezonu zaredom, ispred Luisa Hamiltona iz Mercedesa, koji je zaradio procenjenih 55 miliona dolara na stazi 2023. i već deceniju je najplaćenija zvezda serije prema Forbes godišnjem rangiranju prihoda sportista.
Ukupno, 10 najplaćenijih vozača Formule 1 zaradili su procenjenih 258 miliona dolara tokom 2023. pre oporezivanja, što je blagi pad u odnosu na 264 miliona dolara iz 2022.
Za razliku od Forbes lista zarada za, recimo, fudbal ili NBA, F1 rangiranje isključuje prihode od poslovnih poduhvata poput sponzorstava, fokusirajući se isključivo na plate i bonuse. Budući da vozači obično moraju da se javno pojavljuju u ime svog tima i partnera tima, većina njih slabo se trudi da nađe i lična sponzorstva. Samo nekoliko njih navodno zarađuje više od milion dolara godišnje, a Hamiltonova zarada van staze procenjuje se na 10 miliona i Ferštapenova na četiri miliona dolara.
Ipak, uprkos nedostatku sponzorskih ugovora, vozači Formule 1 su pravi globalni heroji i sve relevantniji u Sjedinjenim Američkim Državama, gde je Netfliks dokumentarni serijal „Drive to Survive“ privukao strastvenu publiku. S novim interesovanjem i prilivom novih sponzora, Forbes je procenio u julu da će 10 timova Formule 1 u proseku ostvariti prihod od 380 miliona dolara ove godine, što je porast sa 220 miliona dolara u 2018.
U isto vreme, postavljanje gornje granice za troškove, uvedeno 2021. godine, ograničava trošenje timova u ključnim oblastima – na manje od 140 miliona dolara u 2023. – s ciljem stvaranja veće ravnoteže između velikih timova poput Ferarija, Mercedesa i Red Bula i manjih timova poput Alfa Romea, Hasa i Vilijamsa. Međutim, trenutno su plate vozača isključene iz obračuna ograničenja troškova, što timovima omogućava da i dalje troše velike sume novca.
-Očigledno je to veliki faktor razlike danas i veliki timovi mogu jednostavno da ponude mnogo veće plate vozačima-rekao je Toto Volf (Toto Wolff), šef Mercedesa, za Forbes na Američkom Grand Priju prošlog meseca.
On je napomenuo da se ideja o ograničenju plata pojavila u ovom sportu, ali da bi svaka takva promena morala da bude deo novog Konkord sporazuma – osnovnog ugovora takmičenja – što znači da bi to moglo da bude primenjeno najranije u sezoni 2026, ako se ikada i dogodi.
U međuvremenu, postojeće ograničenje troškova takođe može da ima indirektne efekte na prihode vozača. Automobilske trke će uvek biti kombinacija čoveka i mašine, ali ako budžetska pravila grupišu F1 timove, taj balans bi mogao da se promeni.
-Kada ograničenje troškova počne još bolje da funkcioniše nego sada, a već sada kažem da dobro funkcioniše, vozač će ponovo imati veći uticaj-rekao je Ginter Štajner (Guenther Steiner), šef tima Has (Haas), za Forbes prošlog meseca.
-I, naravno, cena za vozače će rasti.
Glas javnost/B10S