Nekima najdraža zanimacija, a nekima nužno zlo – retko koja osoba nije provela nekoliko sati lutajući u bespućima tržnih centara. A mnogi su verovatno izgubili i pojam o vremenu. Međutim, jeste li ikada primetili sat u nekom od centara?
Odgovor je verovatno – ne. Tržni centri su jedna od onih mesta gde vreme kao da ispari i gde bi 20-ominutni šoping mogao lako da se pretvori u višesatno trošenje novca.
Zapravo, postoji pametan razlog zašto su satovi tako retki u tržnim centrima, a to je mali trik koji se zove temporalna distorzija. Odnosno, to je čin menjanja percepcije osobe o vremenu.
Dakle, kako to funkcioniše? I, da li nas to tera da trošimo više novca?
“Nepostojanje satova u tržnim centrima pomno je razrađena strategija, duboko ukorenjena u psihologiji potrošača”, kaže psihološkinja Laura Geige.
Ona kaže da je to osmišljeno da produži trajanje vaše posete, a samim tim i vaše izdatke.
“Tržni centri su projektovani da budu samostalni svemiri u kojima se konceptom vremena suptilno manipuliše. Namerno izostavljanje satova strateški je element psihologije okoline, čiji je cilj da vas odvoji od prolaska vremena”, dodaje.
I kako zaboravljamo na vreme dok kupujemo, usput podstičemo udubljivanje u iskustvo kupovine. Ne možemo da skrenemo pogled.
“Što duže ostanete u ovom bezvremenom stanju, veća je verovatnoća da ćete dodatno kupovati, podstaknuti odvajanjem od spoljnih vremenskih obveza i rasporeda”, objašnjava Laura.
To nije jedina taktika kojom vas tržni centri privlače: oni takođe stvaraju određenu vrstu atmosfere pomoću kontrolisane rasvete, temperature i muzike u pozadini.
“Ovi osećajni znakovi osmišljeni su da bi podigli vaše raspoloženje, smanjili stres i suptilno podstakli potrošnju stvaranjem okruženja koje deluje umirujuće i podsticajno”, kaže Laura.
Javna je tajna da trgovine i supermarketi koriste tehnike kako bi privukli ljude da troše više novca. Jeste li se ikada zapitali zašto u prodavnicama često sviraju opuštene pesme?
To je zapravo psihološka tehnika.
“Supermarketi obično puštaju sporiju muziku kako bi se stvorila mirna atmosfera bez žurbe ostavljajući vas u prodavnici što duže”, rekao je Ričard Prajs, stručnjak za uštedu novca i direktor onlajn supermarketa Britsuperstore.
“Kako biste se izborili s tim kada obavljate nedeljnu kupovinu, svakako sebi postavite vremensko ograničenje – sat je odlična početna tačka”, dodaje.
Takođe, s godinama kolica za kupovinu su postala veća, kako bismo unutra mogli i staviti više robe.
“Što su veća kolica, veća je verovatnoća da ćete na kraju da potrošite više, pa umesto toga pokušajte da se zadržate na ručnoj korpi”, objasnio je Richard.
“Istraživanje je pokazalo da kada se veličina korpe udvostruči, potrošači kupuju 40 posto više”, kaže.
I, prilično je uobičajeno da se skuplji proizvodi postavljaju na police u ravni očiju. Da biste pronašli jeftinije alternative, samo pogledajte malo više ili niže.
Glas javnosti/ N01S
38 min