Glas Javnosti


GDE SU I KAKO SE ARČE NAŠE PARE IZ BUDŽETA SRBIJO?! (6. deo) (NARAVOUČENIJE U 9 NASTAVAKA) Šta ne valja i kako može bolje.

Ekonomija
Autor: Glas javnosti

(6. deo) Pet zapovesti za celovitost sistema Ta zlatna pravila su: disciplina, struka, odgovornost, polaganje računa i sposobnost upravjanja

Bez discipline nema Sistema

 Čuveni profesor i „otac savremenog menadžmenta“ Peter Drucker je rekao: „Radite najpre najvažnije stvari i, radite poslove, jedan po jedan”, znači „ne dve lubenice ispod jedne mišice“, ili poznato pravilo da integritet sistema u svakom radu ima pet zapovesti, i to:

1) Disciplina – red u primeni procedura (propisa) – („koš ne važi, ako postoje greške u koracima“),

2) Struka – znanje i iskustvo („novo sito o klinu visi“ – novi kadrovi se postepeno uvode u posao i stiču iskustva),

3) Odgovornost za postupanje i jasne poruke o posledicama u slučaju neodgovornog postupanja („strah čuva grožđe“, kad se zna šta je kazna, odgovornost je veća,

4) polaganje računa o odgovornosti po datim ovlašćenjima – izveštavanje (mora postojati ravnoteža između datih ovlašćenja i propisane odgovornosti) – da ne bi bilo prekoračenja ovlašćenja ili izbegavanja odgovornosti) i

5) Sposobnost upravljanja: a) poslovima (rutina koja se stiče), b) novcem (navika da novac nije tvoj, već da si sluga tuđeg novca) i ljudima (umeće, mudrost, razumevanje, strpljivost, poverenje i sl.) – asocijacija na sportskog trenera koji ne igra utakmicu, ali upravlja, vodi igru. 

Pametno planiranje počinje merenjem pozitivnih efekata i koristi

Programiranje učinka je najkompleksnija faza budžetskog procesa, za koju su neophodna visoko stručna i sofisticirana timska znanja, zavisno od oblasti u kojoj 

se program stvara i realizuje pa zato svaki program mora da ima glavnog nosioca programa (instituciju) koja program izrađuje, prati, prema njemu planira i programira obim poslova, resurse, očekivani učinak – rezultat i adekvatni budžet.

Svaki program je „žila kucavica“ u svakom državnom organu koji mora da pruži adekvatne odgovore na ista, a sledeća jednostavna pitanja: 1) šta/koliko treba da se uradi, 2) kako treba da se uradi, 3) kada treba da se uradi, 4) gde treba da se uradi, 5) ko treba da uradi, 6) šta je sve potrebno da bi se ta količina posla uradila (koliko ljudi, dana, materijala i sl.), 7) zašto treba da se uradi (koji su izlazni rezultati – šta je svrha, korist) i na kraju, 8) koliko finansijskih sredstava treba obezbediti za te resurse da bi se obezbedili izlazni – očekivani rezultati. Osim tog, svaki program mora da ima određenog koordinatora zaduženog za objedinjavanje svih aktivnosti u vezi sa tim programom.

Budžet je na kraju svih plansko programskih procesa koji tehnički jasno proizilazi iz relevantnih odgovora na ova osnovna pitanja, uz dobro i pouzdano obrazloženje kako su planirani svi ti resursi (prikaz tzv. ključnih programskih informacija). One vrednosno iskazuju realne cifarske novčane iznose ili potreban budžet, o kojima nema pogađanja ili pregovora, jer podaci precizno matematički pokazuju da je za postavljene izlazne rezultate i očekivani učinak neophodan baš taj iznos novca – obim budžeta i bez takvog obima budžeta nije moguće ostvariti taj postavljeni cilj (npr. ako se u okviru programa za izgradnju obdaništa za decu, jasno i pravim činjenicama prikažu svi relevantni podaci o obimu poslova, potrebnim resursima i materijalima, realni potreban budžet je cifra koja sve ove podatke iz programa samo prevodi u računske finansijske iskaze – novčanu vrednost, čime se iskazuje budžet za te namene).

 


Obaveštavanje javnosti – polaganje računa  je stub poverenja građana

Obaveštavanje javnosti kroz izveštaj o učinku je bitna odlika programskog budžeta, koji obavezno povezuje učinak sa dodeljenim budžetom, da se kroz proces praćenja realizacije programa za koji su dodeljena sredstva priprema i izveštaj o učinkovitosti budžetskog korisnika kojim se dokazuje i proverava da li je utrošeni novac zaista poslužio za dostizanje postavljenih ciljeva i dao očekivane rezultate. Država ima obavezu da o ostvarenom učinku u pružanju usluga obaveštava javnost, jer poreski obveznici imaju pravo na izveštavanje i  dokazivanje činjenica o vrednosti koju kroz usluge dobijaju za novac, koji uplaćuju u budžet države.



Ekspertski tim uradio analizu stanja i dao rešenja u 9 nastavaka za potrebe SABORA VOLJA NARODA i stručnoj javnosti Srbije na znanje.

Sutra nastavak, 7. DEO pod naslovom “KLJUČNI ZAHTEVI ZA EU INTEGRACIJE I REFORME

Pratite nas na našoj Facebook , Instagram , Telegram , Tiktok , Jutjub stranici, ali i na X nalogu.

SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR