Nakon što je počeo s prodajom 2019. godine, prodaja se udvostručila 2020, dostigavši gotovo 90.000 primeraka u SAD-u, uprkos problemima s proizvodnjom izazvanim pandemijom. Te godine bio je jedan od retkih uspešnih modela.
Međutim, uspeh nije dugo trajao.
Nakon spajanja Fiata Krajslera i PSA Grupe početkom 2021. godine, čime je nastao Stelantis, kompanija se fokusirala na skuplja i profitabilnija vozila, koristeći ograničene zalihe delova, poput čipova, za proizvodnju luksuznijih verzija svojih modela. To je mnoge tradicionalne kupce Džipa i drugih Fiat Krajsler brendova primoralo da potraže alternative.
Pretraga na sajtu Džipa pokazuje da je malo Gladiator modela s cenom ispod 40.000 dolara, a nijedan ispod 39.790 dolara. Cene za neke Gladiator modele u prodajnim salonima dostižu čak 72.000 dolara.
Prodaja Gladiatora konstantno opada od vrhunca iz 2020. godine, a do sada je ove godine pala za dodatnih 21 odsto. Prodaja Džipa u celini smanjila se za 36 odsto u poređenju s periodom pre pandemije. Stelantis je, povećanjem cena i lošim upravljanjem, uspeo da odbije kupce od brenda koji je nekada bio sinonim za popularnost i poželjnost.
Problemi Stelantisa nisu ograničeni samo na Gladiator ili Džip. Brend Ram takođe se muči da parira kamionetima kompanija General Motors i Ford, dok je Dodge ukinuo neke popularne modele kako bi napravio mesta za električne verzije. Krajsler, nekada osnovni brend kompanije, sveo se praktično na jedan model – Pacifica minivan – u segmentu koji je najslabiji na američkom tržištu.
Dan posle predsedničkih izbora u SAD-u, Stelantis je objavio da će ukinuti jednu od dve smene u svom proizvodnom pogonu u Toledu, gde se sklapa Gladiator, čime će oko 1.100 radnika ostati bez posla.
– Ovo su teške odluke, ali su neophodne kako bi kompanija povratila konkurentsku prednost i na kraju vratila proizvodnju na prethodni nivo – navedeno je u saopštenju kompanije.
Gotovo svaki model Stelantisa beleži dvocifrene padove prodaje u odnosu na prošlu godinu, jer su visoke cene ostavile prodajne salone pretrpane zalihama. U poslednjem kvartalu 2023. godine, prosečna cena Stelantisovog vozila u SAD-u iznosila je 58.000 dolara, što je bila ubedljivo najviša cena u industriji. Iako je prosečna cena od tada opala, u trećem kvartalu bila je druga najviša u industriji – nešto ispod 55.000 dolara.
Tipični kupci Stelantisa, koji su često imali niže kreditne rejtinge, teško prate rast cena, što dodatno ograničava njihovu kupovnu moć, navodi Džesika Koldvel iz Edmunda.
– Jednostavno, ne mogu da priušte ovo – rekla je. – Stigli su do zida.
Predsednik Nacionalnog udruženja dilera Stelantisa, Kevin Farris, pre tri meseca uputio je otvoreno pismo izvršnom direktoru Karlosu Tavaresu, upozoravajući na ozbiljne probleme.
– Sada je ta katastrofa stigla – pisalo je u pismu, uz optužbe da je fokus na kratkoročnim profitima za 2023. doveo do velikih posledica – pada tržišnog učešća, otpuštanja, zatvaranja fabrika i odlaska ključnih rukovodilaca.
Stelantis je odgovorio da ne podržava – javne lične napade – i da preduzima korake za smanjenje viškova zaliha, tvrdeći da su se prodaje poboljšale krajem trećeg kvartala.
Sindikat radnika automobilske industrije razmatra nove štrajkove, tvrdeći da kompanija ne ispunjava ugovorne obaveze. Stelantis negira optužbe i najavljuje da će se boriti protiv štrajkova.
Kevin Farris je izjavio da ukidanje radnih mesta i smanjenje proizvodnje neće rešiti problem.
– Ne možete povećati proizvodnju zatvaranjem fabrika – rekao je.
Takođe je naveo da Gladiator ima problema sa cenom i SUV dizajnom, koji ograničavaju njegovu privlačnost.
Stelantis se, prema njegovim rečima, udaljio od proizvoda koji su nekada privlačili kupce s ograničenim budžetom, poput Dodge Challenger-a, Jeep Cherokee-ja i Chrysler 300 sedan modela.
– Biće teško povratiti tržišni udeo koji su nekada imali – zaključio je Farris, piše Si En En.
Glas javnosti B010S