Naučnici konačno imaju uvid u sudbinu Zemlje kada Sunce bude „umrlo“

U dalekoj budućnosti, Zemlju čeka neizvesna sudbina, u kojoj će izgubiti atmosferu i okeane i to pre "smrti" Sunca. Drugim rečima, postaće veoma negostoljubivo mesto za život.

Za oko pet milijardi godina, naše Sunce će doživeti svoju neizbežnu smrt. Taj zvezdani događaj će označiti kulminaciju njegovog životnog ciklusa i transformaciju u belog patuljka nakon što se prethodno naduva u crvenog džina koji će se verovatno „protegnuti“ sve do Marsa pre nego što odbaci svoje spoljne slojeve i ostavi za sobom zvezdani ostatak zaostalu toplotu.

Iako je sudbina Sunca dobro poznata, ostaje pitanje šta će biti sa njegovim planetarnim saputnicima?

Predvođen fizičarom Amornratom Aungverojvitom sa itajlandskog univerziteta Naresuan, tim naučnika je pažljivo proučavao dugoročne varijacije svetlosti tri bela patuljka kako bi zaključio sudbinu planetarnih sistema koji ih okružuju.

Najbolji scenario za Zemlju nije i najbolji za život na njoj

Nije jasno da li Zemlja može da se kreće dovoljno brzo pre nego što je Sunce sustigne i sagori, ali da jeste, Zemlja bi svakako izgubila atmosferu i okeane i ne bi bila baš lepo mesto za život, kaže fizičar Boris Gansicke sa Univerziteta Varvick u Ujedinjenom Kraljevstvu.

Studija otkriva mračnu budućnost za planete najbliže Suncu u Sunčevom sistemu. Merkur i Venera su predodređeni da ih proguta Sunce koje će se širiti.

Opstanak Zemlje je neizvestan

Opstanak Zemlje je neizvestan i zavisi od njene orbitalne dinamike kako se masa Sunca bude smanjivala, a gravitacioni uticaj menja planetarne interakcije.

Ako Zemlja za dlaku izbegne uništenje, transformisaće se iz svog trenutnog stanja pogodnog za život u negostoljubiv svet bez atmosfere i okeana.

Analiza zvezda belih patuljaka pruža uvid u ovu kosmičku dramu praćenjem fluktuacija u njihovoj svetlosti, ukazujući na tela koja orbitiraju i koja ometaju svetlost zvezda.

Prethodna istraživanja su pokazala da blizina belih patuljaka može da pocepa asteroide, mesece i planete na manje komade zbog velike gravitacije ovih zvezda.

Studija, zasnovana je na 17-godišnjim podacima o tri različite zvezde belog patuljka. Ove zvezde su pokazivale periodične događaje zatamnjenja u skladu sa raspadom planetarnih ostataka u orbiti, koje bi ovi beli patuljci na kraju progutali.

Iako propadanje Zemlje možda nije tako kataklizmično kao što je primećeno u studiji, verovatno će podleći ekspanziji Sunca pre nego što postane beli patuljak. Pored toga, neki asteroidi između Marsa i Jupitera, kao i Jupiterovi meseci, mogu da dožive poremećaje orbite, što dovodi do njihovog konačnog raspada u blizini belog patuljka. Uprkos ovim kosmičkim preokretima, Zemljini okeani će ključati mnogo pre nego što Sunce dostigne završnu fazu.

Glas javnosti/ N01S