Glas Javnosti

OTKRIĆE KOJE ĆE UZDRMATI TRŽIŠTE: U Nemačkoj pronađene NAJVEĆE REZERVE METALA ključnog u proizvodnji BATERIJA!

Ekonomija
Autor: Glas javnosti

Nemačka raspolaže najvećim rezervama litijuma u Evropi i sprema se za kompletno ekološku eksploataciju.

Nemačka je oduvek važila za zemlju siromašnu sirovinama, ali sada više ne: u termalnim vodama duboko ispod površine tla nalaze se najveće rezerve litija u Europi, piše Deutsche Welle, prenosi Jutarnji list. 

Reč je, za sada, pre svega o rezervama u takozvanom Rovu gornje Rajne (Oberrheingraben) na jugozapadu Nemačke, na potezu od Basela do Frankfurta, dužine 300 i širine 30-40 kilometara - na dubini od 3 do 5 kilometara.

Po procenama nemačkih naučnika radi se o rezervama ekvivalentnim 16 miliona tona litij-karbonata, dakle litija koji se traži za baterije. To su količine koje su dovoljne za baterije više od 400 miliona elektro-automobila.

Prema podacima Nemačkog instituta za geologiju i prirodne resurse (BGR), vode u ovoj regiji sadrže između 200 i 400 miligrama litija po litri - usporedivo s nekim slanim jezerima u Južnoj Americi.

Zašto baš sada?
Termalne vode ispod Rajne se odavno koriste u geotermalnim elektranama, a znalo se da sadrže i dosta litija, ali taj laki metal dobio je na značaju tek poslednjih godina, na početku ere baterija za elektro-automobile.

Međutim, do nedavno nije postojala odgovarajuća tehnologija koja bi eksploataciju domaćih rezervi litija omogućila na ekonomičan, ekološki prihvatljiv i održiv način. Sada su prijavljena ili u pripremi čak dva patenta.

Kako se dobija litij?
Do sada se slana voda, koja na dubini od 3 do 5 km ima temperaturu od 120 do 200 Celzija, ispumpavala, njena toplina koristila za proizvodnju električne energije i onda se ohlađena na 60-80 Celzija vraćala u zemlju.

U proizvodnji litija ohlađena voda se pre vraćanja u zemlju - filtrira.

Taj deo procesa kao i povećanje koncentracije litija do one potrebne za baterije - to je nova i čista tehnologija Made in Germany. Ništa se dodatno ne buši, ne dodaju se štetne hemikalije, ne troši se voda ni fosilna goriva. Jedan nusproizvod ionako ekološke proizvodnje struje - sada će proizvodnju baterija i elektroautomobila učiniti značajno čistijom i - jeftinijom.

Tako je Karlsruhe postao prestonica europskog litija: u tom gradu su nalaze centri istraživanja i firma koja je na putu da nemački litij plasira na tržište. Reč je o dva nezavisna projekta: UnLIMITED i Zero carbon lithium.

UnLIMITED - uz pomoć države
„U prvom koraku litijevi ioni se jonskim sitom filtriraju iz termalne vode, a u drugom koraku se dalje koncentriraju sve dok se litij ne nataloži u obliku soli", rekao je naučnik  Jens Grimmer ranije ove godine za Deutsche Welle.

Zajedno s kolegicom Florenciom Saraviom on je razvio postupak ekstrakcije i obogaćivanja litija koji je po njima dobio ime: postupak Grimmer-Saravia.

Osim litija, ovim postupkom se mogu izdvojiti i drugi retki i vredni elementi, poput rubidija ili cezija koji se na primer koriste u laserskoj i vakuumskoj tehnologiji.

Grimmer i Saravia su deo istraživačkog projekta UnLIMITED - Istraživanja za proizvodnju litija u Nemačkoj u kojem učestvuju Tehnički institut Karlsruhe (KIT), Sveučilište Göttingen, EnBW, BESTEC, HYDROSION, a uz financijsku podršku (3,4 milijuna eura) Saveznog ministarstva gospodarstva i ministarstva pokrajine Baden-Württemberg.

Ispitivanja se vrše u geotermalnoj elektrani u Bruchsalu. Utvrđeno je da je za eksploataciju litija za jednu Teslinu bateriju potrebno - 40 minuta. A taj proces ide kontinuirano, non-stop. Procenjuje se da bi se tamo moglo godišnje proizvoditi litija za 20.000 baterija

Naša misija je da drastično smanjimo trenutno veliku količinu CO2 koja nastaje proizvodnjom litij-jonskih baterija za električna vozila. Razvili smo patentirani postupak koji nam omogućava da prvi na svetu proizvodimo litij bez CO2 - iz termalnih voda ispod Rajne u Njemačkoj", piše na internetskoj stranici tvrtke Vulcan Energie Ressourcen GmbH.

Jer, ovaj način proizvodnje litija ne samo da ne proizvodi dodatnu količinu CO2 već paralelnim stvaranjem ekološke električne energije zapravo dovodi čitavu računicu sa CO2 - u minus. A to, kako piše na stranici firme, proizvođačima elektro-automobila omogućava da ostvare svoje eko ciljeve i obveze, tako što će ovaj minus kompenzirati s dodatnim CO2 koji nastaje u drugim delovima proizvodnje.

Proizvodnja litija Vulkana u Njemačkoj zato nosi atraktivno ime „Zero Carbon Lithium". Od aprila već radi prvo pilot postrojenje, surađuje se s geotermalnom elektranom Insheim i Pfalzwerk.

Od sredine 2024. kreće komercijalna proizvodnja
Vulkan ima za cilj pokretanje komercijalne proizvodnje litija u Nemačkoj sredinom 2024. a očekuje se da će od 2025. ukupno pet tvornica proizvoditi oko 40.000 tona litija godišnje - što bi bilo dovoljno litija za baterije za milion elektro-automobila.

Već ima i kupaca. Nedavno su potpisana dva ugovora na po pet godina s opcijom na još pet godina: s najvećim svetskim proizvođačem litijskih baterija za električna vozila - LG Energy Solutions (LGES) iz Južne Koreje i s francuskim proizvođačem automobila Renault. Zainteresovana je i Opelova matična kompanija Stellantis, a prema vlastitim ranijim informacijama, razgovore vodi i Daimler.

 

Vulkan GmbH je start up, osnovan 2020. i trenutno zapošljava 60 ljudi. To je „samostalna nemačka kćerka“ istoimene australske firme, osnovane 2018. sa sedištem u Perthu

Vulkanu je za projekt potrebno mnogo novca - barata se iznosom od 1,7 milijardi eura. Zbog toga se sprema za izlazak na burzu u Frankfurtu, i to još do kraja ove godine, a u tome ga prati čuvena privatna Berenberg Banka s tradicijom dužom od četiri veka. 

„Ako projekat uspe, Vulkan bi mogao značajno uzdrmati tržište litija. Nemačka bi jednim potezom mogla postati jedan od najvećih svetskih proizvođača litija", piše Handelsblatt, prenosi Jutarnji list. 

Politička dimenzija domaćeg litija
„Izvozimo ekološke probleme u treće zemlje kako bismo održali i poboljšali naš životni standard. Sada na vlastitom pragu možemo nabaviti važne sirovine na ekološki prihvatljiv način“, kaže naučnik Florencia Saravia i dodaje: „Osim toga, možemo izgraditi regionalne lance opskrbe i proizvodnje, otvoriti radna mesta i istovremeno smanjiti geopolitičku ovisnost."

 

U Evropi se trenutno ne proizvodi litij za baterije - a 80 posto isporuka dolazi iz Kine. Europska komisija i nemačka Vlada imaju zajedničku strategiju za izgradnju značajnih proizvodnih kapaciteta za baterije u Europi, kako se zavisnost evropskih proizvođača automobila od Kine i drugih zemalja ne bi još više povećala.

Tako je EU jedan od glavnih financijera projekta za ekstrakciju strateškog metala litija iz evropskih geotermalnih izvora, koji se okončava ove godine i koji će biti testiran u Elsassu.

Drugi izvori litija u Nemačkoj
Pored ovih ispod Rajne, Nemačka ima rezerve litija i u ogromnom Severno-nemačkom bazenu, kao i na granici sa Češkom.

Osim toga, litij će se ekstrahirati i iz vode bivših rudnika u Sarskoj oblasti. Na tome radi istraživački tim u projektu pod nazivom Merlin u Saarbrückenu. Procenjuje se da se samo u Nemačkoj godišnje izgubi 1.900 tona litija jer nefiltrirana voda iz rudnika otiče u reke. 

(Glas javnosti) 

SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR