Neki od tih propusta, kako nezvanično saznajemo iz Poreske uprave, ipak se mogu ispraviti i nakon toga pravo na odlaganje plaćanja obaveza će im biti vraćeno. To praktično znači, da nije sve tako crno kao što izgleda odnosno da neke greške koje su napravljene, pre svega kod poziva na broj, mogu biti ispravljene.
Te greške su bile najčešće ali ima slučajeva i da su banke bile neažurne prilikom prenosa para na račun Poreske uprave. Tako bar tvrde privrednici i oni koji su na brojnim objavama na društvenim mrežama istakli probleme zbog kojih su došli u nezavidan položaj, odnosno ukinuto im je pravo da svoje obaveze servisiraju u naredna 23 meseca a nametnuta obaveza da ceo dug plate odmah.
To je izazvalo veliku zabrinutost privrednika jer situacija oko pandemije ni nakon godinu dana se nije stabilizovala pa im je teško i da odložene namete servisiraju svakog 10. u mesecu, kako je predviđeno u Uredbi o postupku i načinu odloženog plaćanja dugovanog poreza i doprinosa.Tu uredbu je usvojila Vlada i u njoj jasno piše da "ako privredni subjekt koji, u periodu odlaganja plaćanja duga ne izmiri ratu u predviđenim rokovima, dospeva ceo dug bez posebnog sprovođenja poreskog postupka, a gubitak prava na reprogram se evidentira u poreskom računovodstvu".
Ta sudbina zadesila je Mariju M. iz Aleksinca pa je i ona ostala bez reprograma.
- Napravila sam grešku prilikom uplate i to kod poziva na broj jer nisam dobro razumela rešenje o odlaganju poreza. Naime, različite rate nose iste redne brojeve za uplatu, a svaka ima drugačiji poziv na broj, što je mene zbunilo. Ne znam da li ta greška može da se otkloni ali ako ne može zbog nje ugrožavm rad svoje firme i nekoliko zaposlenih - kaže Marija M.
Knjigovođe pak upozoravaju da privrednici moraju prilikom ovakvih osetljivih pitanja da angažuju stručnjaka.
- To se posebno odnosi na male preduzetnike, koji su po našim saznanjima, najviše grešaka pravili kod poziva na broj. Sama rešenja o odlaganju poreza su komplikovana za laike jer traže da se dobro sve prouči. Zabunu stvara to što različite rate nose iste redne brojeve za uplatu, a svaka ima drugačiji poziv na broj. Upravo zato je bilo nenamernih grešaka i mislim da Poreska uprava treba da ih uvaži jer zbog njih ljudima stiže sve odmah na naplatu. S druge strane pak i sami preduzetnici su čekali poslednji dan za izmirenje svojih obaveza - kažu knjigovođe.
Neke greške privrednika se ipak mogu ispraviti.
- To se pre svega odnosi na greške kod poziva na broj. U slučaju da je poreski obveznik tu napravio propust ima pravo da podnese zahtev za preknjižavanje i biće mu omogućeno da ponovo uđe u program reprograma. Što se tiče prekoračenja rokava u izmirenju rata Uredba je jasna da se u tom slučaju gubi pravo na odlaganje obaveza. Ako je došlo da kašnjenja zbog eventualne neažurnosti banaka ti problemi poreski obveznici treba da reše sa njima - nezvanično je rečeno u PU.
(Glas javnosti/Blic)