Posle panične kupovine u trgovinama preostalih testenina, konzervirane hrane i toaletnog papira, mnogi kupci su brzo našli na internetu sajtove za dostavljanje namirnica, te je sada gotovo nemoguće doći i do tih sajtova.
"Postaje izazov da se sakupe sve namirnice potrebne za samo jedan obrok", rekao je Pol Smit, softverski inženjer koji živi blizu Mančestera, u Engleskoj, gde je posebno mnogo "internet bakalnica".
Smit je dugogodišnji kupac britanskog internet supermarketa "Ocado", ali od poslednje isporuke pre dve sedmice, nije na preopterećenom sajtu uspeo da dodje na red i naruči novu.
Problem mnogih dostavnih službi je naći dovoljno osoblja za odabir robe u magacinima po narudžbi i za isporuku. Za firmu "Ocado" koja ima vrhunsku uslugu koja se oslanja na robote-magacionere, značajno povećanje isporuka značilo bi veliko ulaganje u nove mašine i skladišta, a to je sada prekasno da bi se pratio skokovit rast potražnje.
Smit je rekao da mu nestaje mesa i smrznute hrane, a neće da ode u radnju jer brine da će mu astma, dijabetes i visok krvni pritisak biti rizični faktori ako ga uhvati novi korona virus.
"Neću paničiti još nedelju dana, ali ako budem morao da čekam još dve nedelje za isporuku, to će biti vrlo blizu kraju svih mojih zaliha", rekao je on.
U Njujorku čekaju danima samo da bi zakazali isporuku
U SAD-u kupovina namirnica polako migrira na internet, "online", ali to je svega tri odsto ukupne maloprodajne trgovine hranom, navela je u izveštaju "Deutsche Bank" prošle godine. Kako je kriza udarila, porudžbine za dostavu su se povećavale je su milioni Amerikanaca kod kuće. Tokom prve nedelje marta, čak i pre no što su neki gradovi i države naredili "Ostanite kod kuće!", prodaja isporuka namirnica preko firmi "Instacart", "Amazon" i "Wallmart" porasla je za najmanje dve trećine u odnosu na godinu dana ranije, saopštila je analitička firma "Earnest Research".
"Instacart", platforma koja saradjuje s više od 25.000 prodavnica u Severnoj Americi, kaže da su narudžbe u poslednjim nedeljama porasle 150 odsto. Zato kupci u pandemijom teško pogođenom Njujorku čekaju danima samo da bi zakazali isporuku na koju se ranije obično čekalo samo nekoliko sati.
U Kini, odakle je pandemija krenula početkom ove godine, sveprisutne aplikacije za naručivanje hrane uz pomoć pametnih telefona pomogle su milionima da opstanu tokom meseci stroge blokade po kućama. Veleprodajni kineski lanac supermarketa "Freshippo" kompanije "Alibaba" je regrutovao otpuštene radnike restorana za svoje privremeno osoblje kako je sve više kupaca prelazio na naručivanje putem aplikacije i prosečne veličine narudžbi su skakale u prvoj polovini februara.
Za britansko "online" tržište hrane, jedno od najnaprednijih na svetu, procenjuje se da će ove godine postići tržišno učešće od 8,3 odsto, pokazala je kompanija za istraživanje tržišta "Mintel". Ipak, "Ocado" i njegovi najveći rivali "Tesco", "Sainsbury's" i "Walmart" u vlasništvu firme "Asda" su već pretrpani. pak, kompanije u vidu imaju i to što je rad robota 10-15 odsto jefitniji od rada ljudi.
IZVOR: N1