Crkva je poznata i po tome da je u nju svraćao veliki junak Tanasko Rajić. Vredni i radni ljudi tog kraja su rešili da obnove crkvu koju su uništili zulumćari.
Kako se došlo na tu ideju i kratku istoriju crkve do rušenja, ali i kako teče obnova pisao nam je jedan od aktivnih učesnika ovog poduhvata Vasilije Bojović.
Njegov tekst prenosimo u celosti...
"Moje ime je Vasilije Bojović, rodom iz sela Viljuše kraj Čačka i pokušao bih, koliko je to moguće, da onima koji ova pisana reč dođe, barem kroz fragment, približim priču o jednoj maloj srednjevekovnoj crkvi koja je uništena kada i mnoge naše svetinje, i koja se posle više od dva veka, trudom malog broja marljivih ljudi, ponovo dobija svoj stari izgled.
Legendarni poziv ,,Evo mene eto vas, rat turcima“ koje je izgovorio tada tridesetdvogodišnji vođa Miloš Obrenović dok je predavao zastavu domostroitelju Kneževog dvora Simi Milosavljeviću Paštrmcu , je bio jasan znak da se pored Rudničke i Kragujevačke i Čačanska nahija diže na ustanak, što je kasnije dovelo do čuvene bitke maja meseca 1815-e godine na brdu Ljubiću kod Čačka, koja je kao i ostale trasirala put slobode Srpskog naroda.
Barjaktar vožda Karađorđa i cele ustaničke Srbije a kasnije kapetan dela vojske Miloša Obrenovića, Atanasije (Tanasko) Rajić je posle sloma prvog Srpskog ustanka nemilice gledao odmazdu Turaka po Čačanskim selima i van njih, da bi nakon kratkog vremena u odsudnoj bitci krvavim slovima, herojski, odvažno i časno upisao svoje ime u svetlu stranu Srpske istorije.
Kratko rečeno, Srpsko herojstvo, čast i inteligencija odigrali su izuzetu ulogu u očuvanju i uzdizanju istorijske svesti naroda , pripremama i vođenju oba ustanka kao i kasnijem kulturnom preobražaju Srpskog društva.
Odmazda koju su turci činili imala je mnogo vidova nasilja ne samo nad stanovništvom već i nad kompletnim kulturnim nasleđem Srpskog naroda. U takve postupke neizostavno je spadalo je paljenje i rušenje tj. uništavanje pravoslavnih crkava i manastira, te spomenika kulture.Takva sudbina je po predanju, zadesila i crkvu sv. proroka Jeliseja u selu Viljuša koje se dan danas nalazi nedaleko od Čačka u blizini planine Jelice na oko tri i po kilometra od magistralnog puta Čačak-Kraljevo.
Upravo gore pomenuti Imšir-paša, odnosno njegovi silnici (među njima po predanju spahija Zajim) su u svetlu krvavog gušenja Hadžu-Prodanove bune porušili pomenuti hram i od ostataka sagradili bunar u selu na nekih 1500m od crkve koji je prema onom koji je učestvovao u rušenju, nazvan Zajmovac kako ga meštani sela Viljuša i danas zovu.
Kako ne postoji značajnijih pisanih tragova o ovoj crkvi ono do čega se došlo putem istraživanja, predanja, tragova i slično jeste da je lokalitet bio seosko vlasništvo i da je, kao što je pomenuto crkva slavila (prema dostupnim izvorima) svetog proroka Jeliseja.
Naime , 1955. godine prilikom otkopavanja je pronađen metalni putir (posuda za piće, u pravoslavnoj liturgiji čaša (sa drškom) koja služi za osveštavanje vina (razblaženog vodom) kojim se vernici pričešćuju.) na kome su u reljefu predstavljena poprsja cara onstantina i carice Jelene kao i kameni krst sa natpisom.
1960. godine, plac koji okružuje lokalitet je kupio moj deda Ratko od tadašnjih vlasnika porodice Vasilić, takođe iz Viljuše.
Napraviću malu digresiju, ali ne u svrhu lične promocije već samo da istaknem da je želja da se taj plac kupi, i novčana pomoć stigla iz Engleske , od rođenog brata mog dede, čije ja nosim ime, i tu negde povlačim paralelu, da je i njegova želja bila da hram bude obnovljen.
Nakon izbijanja drugog svetskog rata, Vasilije biva uhapšen, u radnom logoru u Austriji provodi neko vreme, da bi zatim prešao u Nemačku, a na posletku u Englesku, gde i danas počiva.
Dakle, svestan da, zbog određenih razloga, nikada svoje najbliže neće videti, dajem sebi za pravo da verujem da je na ovaj način hteo da nam uperi prst u smeru obnove i da na taj način ostane ,,blizu nas", pa samim tim obnova hrama nama porodično ojačava tu vezu, i donosi svojevrsnu radost.
Vremenom se okolno zemljište pretvaralo u poljoprivredno, i kako je sam lokalitet bivao vremenom ugrožen obradom zemljišta, raznošenjem kamena, Zavod za zaštitu spomenika kulture u Kraljevu u saradnji sa Narodnim muzejom u Čačku je preuzeo karake na zaštitnim istrađivanjima lokaliteta.
Pomenuti radovi su izvedeni 1977. godine i tom prilikom su ipitivanja pokazala da je crkva pravougaone osnove, orjentisana istok-zapad, sa aspidom na istočnoj strani. Zidana je od pritesanog i lomljenog kamena koji je bio uglavnom različite veličine.Zidovi su očuvani u visini oko 30 centimetara, debeli od 75 do 90 centimetara.Južni zid crkve se sačuvao samo u temelju i ono što je zanimljivo da u samoj crkvi a ni na samom lokalitetu oko nje nisu nađeni grobovi.
Dalja istraživanja unutrašnjosti objekta kao i njegove okoline odnosno pronalaženjem pokretnog arheološkog materijala došlo se do zaključka da se radi o crkvi koja potiče iz kasnijeg srednjeg veka.
U ovom momentu, nakon dve stotine godina čekanja ovo zdanje našeg duhovnog nasleđa, ovaj spomenik kulture i odraz čvrste vere koju su pokazali naši preci sazidavši je u najtežim vremenima sa Srpski narod , čeka na vraćanje svog starog, dostojanstvenog izgleda.
Koliko ja pamtim, što bi rekli ,,još kao dete" , sam sa porodicom dolazio na ovo mesto, i ne samo moja već i ostale porodice iz sela, da se bi kasnije, dolazak i obeležavanje ovog praznika omasovio i samim tim počeo,da se tako izrazim, da gori plamen koji je tinjao dugo godina, dakle želje svih nas da taj hram ponovo oživi i bude obnovljen, ne samo kao molitveno mesto već i kao svojevrstan spomenik Srpske kulture.
Ta inicijativa je postojala i rasla uporedo sa porastom broja onih koji su svaknj godine dolazili na obeležavanje slave, ali da li nije bilo dovoljno volje , sredstava, složnosti, to sada nije važno, jer na nama mlađima je sada zadatak da tu želju sprovedemo u delo kroz zajedništvo i lični doprinos, ma koliki on bio.
Ozbiljniji koraci su načinjeni 2018 i 2019. godine.
Da napomenem da je obnova verskog objekta, izuzetno ozbiljan posao, jer pored građevinskih dozvola, spremnih planova, izlaska stručnih službi na teren, geometra, tu su još i neophodna odobrenja nadležnih iz pokrajinskog Zavoda za zaštitu spomenika kulture kao i blagoslov Žičke eparhije kojoj ova crkva teritorijalno i pripada.
Dakle pred nekoliko meštana, inicijatora obnove, se stavio ozbiljan zadatak, koji iziskuje izuzetno puno odricanja i angažovanja.
Mali deo okolnog placa koji je 2018. godine, vlasnik, moj otac Radoš, poklonio crkvi kako bi se povećao prostor oko same crkve u budućnosti, a vlasnici puta koji vodi do crkve, u iste svrhe, trajno odrekli.
Dolaskom 2019. godine, dolazi do najvećeg napretka.
Možda neću ispoštovati hronologiju događaja, ali uz pomoć preduzetnika, pojedinaca, gradske uprave grada Čačka i nemerljivo zalaganje predsednika MZ Viljuša Slobodana Bodić ,Vidosava Simović , Nenada Petković iz Čačka kao i svih članaova odbora za izgradnju, meštana i prijatelja, izvršeni su radovi na pristupnom putu do crkve, uklonjen stari temelj i časna trpeza (oltar), dobijene sve gorepomenute dozvole, upotpunjena sva dokumentacija te dalje nastavljeni radovi.
Zbog svima poznate situacije, radovi su pauzirani, da bi u danima pred slavu bili nastavljeni."
Dobrovoljne priloge za crkvu možete uplatiti na račun
170-0030023788015-77
kao svrhu uplate stavite "Donacija za hram u Viljuši"
a primalac SPC Eparhija žička crkvena opština Trnava
(Glas javnosti)