Glas Javnosti

ČUVAJTE RAČUNE: Evo kada zastarevaju i šta vas jedino SPASAVA OD NAPLATE

Društvo
Autor: Glas javnosti

Dugovanja građana za telefon, televiziju, komunalije i struju zastarevaju nakon godinu dana, ali ne znači da ni tada ne mogu biti naplaćena.

Ako račun za komunalne usluge, telefon, struju i televiziju ne platite, oni zastarevaju u roku od godinu dana, međutim ne znači da ni tada ne mogu biti naplaćeni. Potrošač može da izbegne prinudnu naplatu, samo ukoliko uloži prigovor na vreme.

Često se dešava da građani slučajno ne plate neki račun ili nisu dobili opomenu, a zakonom je zabranjeno da se, nakon godinu dana, dužnik uslovljava naplatom zastarelih potraživanja da bi usluga ponovo bila aktivirana.

- Sve usluge koje dospevaju na mesečnom nivou zastarevaju u roku od godinu dana, prema Zakonu o obligacionim odnosima. Dokaz o uplati treba čuvati u tom periodu, odnosno 12 meseci - objašnjava Mladen Alfirović iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije, a prenose Novosti.

On takođe objašnjava da kada potrošači ne vide opomenu, slučaj preuzima izvršitelj i da nikada ne izbegavaju rešenje koje im od njega stigne, jer će na kraju platiti i veliku kamatu.

- Ukoliko ih neko tuži za zastarelo potraživanje i stigne im rešenje od izvršitelja, obavezno treba u roku od osam dana da ulože prigovor. U tom podnesku treba da se pozovu na zastaru. Samo na taj način mogu da zaustave prinudnu naplatu potraživanja, ako su na vreme podneli prigovor.

Mnogi građani ipak misle da dug ne može da bude naplaćen iako prođe goinu dana ili da će odbijanjem rešenja od izvršitelja izbeći da ga plate. Institut zastare se ne primenjuje automatski, već isključivo kada se dužnik pozove na njega u roku od osam dana, te ako dužnik to ne učini, troškovi će mu na kraju biti višestruko uvećani i dug će biti prinudno naplaćen.

Sud po službenoj dužnosti ne vodi računa o rokovima, o tome moraju da brinu potrošači. Drugo je pitanje zašto pojedina javna preduzeća pokušavaju da naplate zastarela potraživanja- napominje Alfirović.

Zakonom o zaštiti potrošača zabranjeno je da se korisnici uslovljavaju naplatom zastarelih potraživanja da bi im bila ponovo uključena, odnosno pružena usluga, ali se u praksi to ipak dešava. Mobilni i kablovski operateri s druge strane imaju pravo da prekinu pružanje usluga ako račun nije plaćen dva meseca, dok će se usluga ponovo aktivirati kada se plati. Ukoliko je prošlo godinu dana, a potraživanje zastarelo, operateri nemaju pravo da korisnika uslovljavaju naplatom da bi mu ponovo aktivirali uslugu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu.

SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR