Glas Javnosti

Како да припремите аутомобил за технички преглед?

Auto-moto
Autor: Глас јавности / ДАНАС - ВОЗИ / од 11.09.2018.

Атмосфера поводом нових правила која од скоро важе за возила на техничком прегледу у Србији све је напетија.

Тим мобилне апликације за помоћ на путу ВОЗЗи у протеклом периоду бавио се овом тематиком како би разјаснили неке ствари и помогли свима да се припреме, колико је то могуће.

1. ПРОВЕРА ВАЛИДНОСТИ ДОКУМЕНТАЦИЈЕ ЗА ВОЗИЛО

Чим уђете у сервис за технички преглед, биће вам затражене лична карта и саобраћајна дозвола за аутомобил. На линији за проверу техничке исправности више не могу бити присутне особе које не врше преглед, што значи да власник возила не може да „загледа” шта се ради на прегледу, као ни да суфлира „како му је сијалица цркла баш малопре кад је кренуо“. Чак ни запослени у сервису који нису овлашћени за вршење прегледа не могу да буду присутни на линији.

Сви подаци из саобраћајне дозволе морају бити у складу са подацима о возилу, од основних података о бренду, годишту и моделу, до броја седишта, боје, тежине… Ако се неки од тих података не подудара, аутомобил ће бити враћен са прегледа и неће моћи да се региструје док се то не разјасни.

2. ВИЗУЕЛНИ (СПОЉАШЊИ) ПРЕГЛЕД

Од сада се аутомобил више неће прегледати чувеном „шац” методом, или методом „баш ме брига како аутомобил изгледа ако је исправан”. Сваки аутомобил ће по доласку у сервис бити детаљно фотографисан, чак 6-7 пута. Може да се деси да будете враћени ако сте одмах после „оффроад” вожње по блату дошли на технички преглед, чак и ако је ауто прљав много мање од тога, јер прљавштина сакрива недостатке на лимарији. Такође, доњи построј ће бити прегледан детаљније него до сада па се препоручује да ауто детаљно оперете пре техничког прегледа.

Нормално је да сва стакла, ретровизори и светлосне групе буду исправни технички и визуелно. Мања оштећења, као што су напрслине на ветробранском стаклу до 10мм или мања оштећења на светлосним групама нису елиминишући фактор, али се препоручује да та оштећења санирате, како се не би проширила, ако нисте у могућности да део замените пре прегледа.

Оно што је ново у односу на претходне године је да ће се вршити чак и провера исправности брисача/метлица брисача. Каросерија аутомобила мора бити у једној боји која је назначена у саобраћајној дозволи. Сви додаци, налепнице, спојлери, или слични делови који нису фабрички, морају имати атест произвођача ако утичу на фабричке перформансе или управљивост возилом. Возило не сме бити „ударено, чукнуто, нагњечено…”, чак и оштећења до 5% која су се до сада толерисала више не пролазе преглед.

3. ПРОВЕРА ИСПРАВНОСТИ ВОЗИЛА

Сви механизми на возилу морају бити потпуно исправни, не „скоро исправни” или „мало пропали, али раде”. Ту су укључени управљачки механизам, кочиони механизам, расхладни систем, моторну групу са припадајућим агрегатима (алнасер, алтенатор…), издувни систем и наравно пнеуматици. Ако узмемо у обзир да сте аутомобил у исправном стању довезли на технички преглед, тачније да му мотор и агрегати раде, да нема опасног цурења уља, горива и издувних гасова из система које може да угрози возаче или путнике, преглед ће изгледати као и до сада, уз мало детаљнију проверу, и ту пролазите без проблема.

Оно што је важно је да ће се од ове године пажња обратити и на ствари које до сада у већем броју случајева нису узимане у обзир попут присуства катализатора, ДПФ филтера, мерења издувних гасова и потрошености пнеуматика. Како многи половни аутомобили у Србији већ немају поменуте уређаје за пречишћавање издувних гасова, јер су тако купљени, или су ти уређаји скинути после, квара јер су скупи за замену, то ће бити регистровано, али неће бити фактор елиминације са техничког прегледа бар још три године, док се не изврши потпуна имплементација нових правила која ће сви морати да поштују. Аутомобили који би требало да имају катализатор или ДПФ филтер, а немају га из овог или оног разлога, ће аутоматски на тесту издувних гасова избацивати више „чађи” у атмосферу и вероватно ни тај тест неће моћи да прођу.

Што се тиче пнеуматика, да ли се неко сећа да су му на техничком прегледу уопште мерили дубину шаре на гумама? Већина вероватно не, јер се то није ни радило. Е, од сада ће се и то обавезно прегледати. Прописана минимална дубина шаре за летње пнеуматике је 1,6мм, док за зимске пнеуматике износи 4мм. Ове бројке значе да су вам гуме већ прилично потрошене и да је вероватно већ требало да их замените. Да бисте избегли непријатне ситуације на техничком прегледу, уштедели време и новац, ово можете да проверите И сами. На свакој гуми би требало да постоји ТWИ (треад wеар индицатор), тачније Индикатор потрошености пнеуматика. Његова локација је обично означена са стране гуме као троугао и ознака ТWИ, а изгледа као попречна шара на свакој гуми. Ако сте врло близу да почнете да „трошите” или већ увелико трошите и ТWИ, значи да је време да замените пнеуматике новим или бар бољим, са дубљом шаром.

4. ВРЕМЕ ПОТРЕБНО ЗА ТЕХНИЧКИ ПРЕГЛЕД

До сада је за технички преглед било потребно, у зависности од сервиса, од 10 до 20 минута. У неким случајевима се возило и возач нису ни појављивали у сервису. Нова правила прописују да технички преглед по возилу мора да траје бар 30 минута, а доказ за то је фотографисање и снимање возила током прегледа, што је уједно и доказ да се возило стварно појавило на линији и да је прегледано редом, по стандардима који су прописани. Предвидите то време када одлазите на технички преглед. Због продуженог времена прегледа и термини се заказују, јер мањи број возила може да дође на ред. Закажите на време како не бисте губил време обилазећи сервисе где можете одмах доћи на ред.

5. НОВАЦ – ДА ЛИ ЋЕ ТЕХНИЧКИ ПРЕГЛЕД ПОСКУПЕТИ?

Вероватно хоће. Сада се цена техничког прегледа креће од 1.500-2.000 динара. Због повећаног обима посла и времена потребног за извођење свих прописних радњи, као и због додатне опреме коју ће сваки сервис морати да има (камере, фотоапарат, остали мерни апарати), цена техничког прегледа ће вероватно морати да порасте на 3.000-3.500 динара. Наравно, ми не можемо као клијенти да утичемо на то, али можемо да урадимо све како бисмо аутомобил припремили за преглед да нас са прегледа не би враћали, јер онда овај износ плаћамо поново, коилико год пута ишли на технички преглед.

Глас јавности / ДАНАС - ВОЗИ / од 11.09.2018.

SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR