Glas Javnosti

U Srbiju sa koronom stigli i BOT-ovi

Politika
Autor: Glas javnosti

Digital forenzik centar objavio je analizu tviter postova od  9. marta do 9. aprila prema kojoj je čak 30.000 tvitova sadržalo ključne reči Kina i Srbija u nekom kontekstu. Čak 71.9 posto ovih sadržaja plasirano je sa, kako kažu, BOT-ovskih naloga.

Velika prodržavna mreža BOT-ovskih  naloga hvalila je kinesko- srpsko prijateljstvo, povećavajući vidljivost ovih postova ritvitovima. Analiza je jasno pokazala da je reč  o ciljanoj kampanji  kaže se u tekst „U Srbiju sa koronom stigli i BOT-ovi”.

Čak je i sama tviter mreža objavila, kaže ova analiza,  da je do kraja prošle godine, identifikovala grupu naloga povezanih u koordinisanoj aktivnosti promovisanja srpske vladajuće stranke i njenog lidera, zbog čega je došlo do uklanjanja 8.558 naloga.

Evo šta još kaže ova zanimljiva analiza.

Mnogo puta tokom peidemije Vučić je hvalio pomoć koja je došla iz Kine i Rusije kritikujući EU. Izjavio je da veruje u brata i prijatelja Si Đipinga i da je Kina jedina zemlja koja može da pomogne, budući da su oni poslali i medicinsku pomoć u ljudstvu, a jedan dnevni list im se na tome bilbordima zahvalio na više lokacija po Beogradu.  

Sa druge strane, Vučić je govorio da evropska solidarnost ne postoji i da je mit, bajka na papairu. Isti stav izneo je i ministar spoljnih poslova Ivica Dačić. Uprkos pomoći koja je stigla i iz Unije. Analiza je pokazala da se kampanja bavila samo promovisanjem kineske pomoći stvarajući jednostranu sliku među tviter korisnicima, kaže sajt.  

 U brojkama to izgleda ovako:  30.000 pohvalnih tvitova, od kojih je 21.572 ili 71,9 odsto sa BOT-ovskih naloga, a čak 1.124 posebnih naloga dovedeno je u vezu ovom analizom.

Analiza je polazala da je primarni zadatak mreže ovih naloga bila promocija  „srpsko- kineskog prijateljstva“ kao i veličanje kinske pomoći tokom epidemije korona virusa.  I sa druge strane, kritika Eu i nedostaka pomoći EU.   

Iako je ponešto naloga bilo formirano još 2009. godine, analiza je pokazala da broj naloga sa kojih se agitovalo naglo porastao 2018, kada počinju protesti “1 od 5.000.000” po celoj Srbiji, a tokom 2019. sledi  nagla ekspanzija, dok je u prvom kvartalu 2020. formirano tačno 954 ovakvih naloga

U analiziranom periodu BOT-ovski nalozi imali su 186.584 folovera to jess pratilaca ili 166 po jednom nalogu.

Od 21.572 tvita sa botovskih naloga 18.422 ili 85,4 posto je retvitovano što je ključna karakteruistika ovakvih naloga i mreža. Ovo jasno pokazuje da je cilj kampanje bio da se povaća rič to jest domašaj svakog originalnog tvita

Dva naloga posebno su privukla pažnju ove analize sa najvećim brojem tvitova koje veličaju  „srpsko- kineskog prijateljstvo“ to su @opancina_nevena sa 135 tvitova I @UDrskNYdBGfZzpA sa 138 tvitova I oba sui mal po 237 retvita. Ali oba naloga bila su bez bilo kakvog drugog originalnog sadržaja na njima.

.

 Analiza je uočila tri izrazita narativa: prvi pohvalu  „srpsko- kineskog prijateljstva“, drugi pohvalu srpskog predsednika i njegovih sjajnih poteza, i treći krikika usmerena na Evropsku uniji.

Generalno sa naloga je ponavljana ista matrica kao kakva mantra, a u ponekom napisu moglo se pročitati da je Kina prošla muke koje Srbija gazi doslovno zahvaljujući na prijateljstvu. U istom kontekstu, analizirajuću tviter menšne nalozi predsedika  @avucic, kineske ambasade u Srbiji @AmbChenBo i premijerke @anabrnabic pomenuti su  11.346.460 puta u 270 zasebnih tvitova.

Uočljivo je i enornmo korišćenje hagštaga #vučić, #brzejacebolje, #celicnoprijateljstvo, #srbija I #kina.

Analiza zaključuje da je ova vrsta jasne kampanje uočljiva pred izbore, kako što je to slučaj sa Srbijom ove godine. Ali i da su slične pojave zabeležene u Brazilu, Venecueli, Saudijskoj Arabiji, Turskoj, Egiptu I Indiji, i da sve imaju isti cilj, da se poveca popularnost i vidljivost nekog sadržaja, to jest političke ideje u cilju usmeravanja javnosti u tom pravcu.

(Izvor: dfcme.me)

SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR