Kако држава када треба да подели акције ЈАТ-а, то не може због огромних губитака и дуговања, а када треба увести Етихад онда може да преузме све дугове?

Бивши запослени ЈАТ-а који су остали кратких рукава за акције овог предузећа ових дана чекају одлуку Апелационог суда да виде могу ли да туже државу у Србији или ће морати да иду до Стразбура.

Привредни суд у Београду је прошле године донео решење којим је одбацио тужбу бивших запослених за надокнаду за неподељене бесплатне акције уз образложење да ЈАТ није приватизован, односно да држава није продала капитал, а да у закону пише да акције морају да се поделе пре приватизације.


Иако се у Закону о праву на бесплатне акције наводи да „запослени и бивши запослени у предузећу пре спроведене приватизације остварују право на пренос без накнаде акција тог предузећа у висини од 200 евра по пуној години радног стажа у том предузећу“, као и да експлицитно пише да „запослени и бивши запослени у јавном предузећу за ваздушни саобраћај „ЈАТ ервејз“ остварују право на пренос без накнаде акција у износу до 15 одсто капитала који се приватизује, пре спроведеног поступка приватизације“ и чак иако је још 2008. године око 5.500 њих добило потврде Агенције за приватизацију о упису у евиденцију запослених и бивших запослених, до данас они нису уписани као власници акција ЈАТ-а, односно данас Ер Србије.

Министарство привреде као разлог за недодељивање бесплатних акција наводи то да је ЈАТ имао губитак изнад висине капитала.

„Предузеће „ЈАТ ервејз“ остваривало је губитак изнад висине капитала у 2010, 2011. и 2012. години, што значи да је вредност укупне имовине предузећа била мања од вредности укупних обавеза предузећа. Такође, предузеће „ЈАТ ервејз“ је у овим годинама остварило и пословни губитак, (као последица што су пословни приходи били мањи од пословних расхода) и нето губитак (као последица што су укупни приходи били мањи од укупних расхода). Уз такве резултате и тенденцију даљег погоршања пословних перформанси, предузеће за своје власнике (акционаре) није могло да искористи вредност капитала која би била предуслов за поделу акција“ , наводи се у одговору Министарства привреде.

Раде Милановић, председник Удружења малих акционара ЈАТ ервејз и Ер Србије истиче да су чланови удружења, њих 1.460, спремни да иду до Стразбура уколико не добију правду пред српским судовима.

„Рачунајући да по закону о подели бесплатних акција држава треба да нам исплати 200 евра по години радног стажа, потражујемо укупно око 20 милиона евра без камата. Што се тиче решења Привредног суда не можемо се сложити да се није десила приватизација ЈАТ-а када је Ер Србија постала власник 49 одсто и жалбу смо поднели Апелационом суду и сада чекамо њихову одлуку. Надамо се да то можемо решити у Србији, али ићи ћемо и до Стразбура“, каже Милановић, иначе некадашњи комерцијални директор ЈАТ-а. Он на тврдње министарства да је ЈАТ био у губицима одговара да је 2003. године имовина ЈАТ-а била 1,8 милијарди долара и да је ова компанија од тада систематски упропаштавана.

Адвокат Бранко Павловић, иначе некадашњи директор Агенције за приватизацију, истиче да то што је компанија имала губитак изнад капитала не спречава поделу акција, само што ће тада акционари добити и губитак предузећа.

„Занимљиво је како држава када треба да подели акције то не може због огромних губитака и дуговања, а када треба увести Етихад онда може да преузме све дугове и очисти компанију“, подсећа Павловић на потез државе с краја 2014. године којим је преузела око 160 милиона евра дугова ЈАТ-а насталих до краја 2013. године.

Он напомиње и да је држава требало да се уздржи од промена у власништву, као што је докапитализација Етихада до 49 одсто, док се не поделе бесплатне акције.

„Прво је требало да поделе бесплатне акције, затим да закажу скупштину акционара и тамо донесу одлуку о докапитализацији. Тамо би мали акционари могли да буду несагласни са одлуком и да траже откуп својих акција. И мада се докапитализација као појам не користи у закону смисао закона је био да запослени, бивши и садашњи, имају неку корист од тога што су радили у тим предузећима. Да се нису пријавили за акције ЈАТ-а пријавили би се за друге бесплатне акције, а овако су извисили“, напомиње Павловић.

Глас јавности / ДАНАС / од 29.09.2018.

 

Komentari

Ostavi komentar

Слањем коментара се слажете са Правилима коришћења овог сајта.


Повезане вести

  • Најновије
  • Најчитаније

Временска прогноза

Курсна листа

Анкета