Na društvenim mrežama ponovo se pojavila rasprava oko jednog zadatka iz matematike koji već godinama izaziva zabunu i nesuglasice među korisnicima interneta. Iako na prvi pogled deluje kao jednostavan matematički problem, ovaj zadatak je uspeo da podstakne brojne polemike, pa čak i ozbiljne nesuglasice među matematičarima.
Zadatak je postavljen na sledeći način:
Reč je o zadatku u kojem je moguće dobiti dva različita rezultata, zavisno od toga kako rešavate operacije. Mogući odgovori su 1 ili 16, što je izazvalo ogromne debate o tome da li zagrade zaista imaju prioritet u računici ili ne.
oomfies solve this pic.twitter.com/0RO5zTJjKk
— ❦ (@pjmdolI) July 28, 2019
Kako je to moguće?
U ovom zadatku neki korisnici prvo pomnože 2 i 4 (što je rezultat zagrade), dok drugi rešavaju zadatak prema standardnoj hijerarhiji matematičkih operacija, bez prepoznavanja posebne vrednosti zagrada.
Komentari na društvenim mrežama pokazali su da su ljudi zaista zbunjeni i da se ne slažu oko toga šta je tačan način rešavanja ovog zadatka.
"Ljudi, kako je moguće da imamo dva moguća odgovora? Ovo je apsurdno!" – jedan je od komentara, dok je drugi dodao: "Iskreno, ovo je presmešno. Koliko puta moramo da objašnjavamo osnovne stvari?"
S obzirom na veliku podelu mišljenja, list „Mirror“ je odlučio da se obrati stručnjaku i pita profesora matematike sa Oksforda o ovom zadatku.
Odgovor profesora je iznenadio mnoge, jer, kao što su mnogi istakli, matematika se obično smatra egzaktno naukom sa jasnim pravilima. Profesor, koji je želeo da ostane anoniman, istakao je da je zadatak postavljen tako da ne postoji jedno jasno rešenje.
"Bez preciznijih zagrada i jasnih smernica, mogu postojati nedoumice u vezi sa redosledom operacija. Postoje univerzalne konvencije o redosledu računskih operacija, ali ovo nije slučaj kada zadatak nije jasno postavljen“, objasnio je profesor.
Mnogi korisnici interneta nisu mogli da veruju ovom odgovoru, tvrdeći da su upravo jasna pravila matematike ona koja bi trebalo da rešavaju ovakve probleme.
Ipak, profesor je naglasio da čak i u nauci postoje slučajevi u kojima različite interpretacije mogu voditi ka različitim rešenjima, što je izazvalo dodatnu konfuziju među korisnicima.
Glas javnosti/K04S