Izveštaj ukazuje na ozbiljne bezbednosne propuste, neadekvatan dizajn, kao i na toksičnu kulturu unutar kompanije, što je, kako se navodi, dovelo do tragične nesreće u kojoj je poginulo pet ljudi, uključujući i izvršnog direktora OceanGatea, Stoktona Raša.
Predsednik Istražnog odbora Mornaričke komisije Obalske straže, Džejson Nuebauer, izjavio je da su „morska katastrofa i gubitak pet života mogli biti sprečeni“.
U izveštaju, koji broji čak 335 strana, navodi se da su glavni uzroci implozije podmornice nedostatak adekvatnog projektovanja, nepostojanje sertifikacije, loše održavanje i nepravilan sistem inspekcija. Titan je implodirao u junu 2023. tokom zarona ka olupini Titanika, a svi članovi posade su nastradali, usled potpunog gubitka strukturalnog integriteta trupa.
Kompanija OceanGate, kako se navodi, nije reagovala na poznate probleme s trupom podmornice, koji su identifikovani još 2022. godine. Sistem za praćenje u realnom vremenu već tada je ukazivao na nepravilnosti koje su zahtevale hitnu intervenciju, ali su ostale ignorisane.
Jedan od ključnih zaključaka izveštaja glasi da je nedostatak spoljne kontrole i neiskustvo zaposlenih tokom misije 2023. godine omogućilo tadašnjem izvršnom direktoru da zanemari ključne bezbednosne procedure, uključujući redovne inspekcije, analizu podataka i preventivno održavanje.
Osim tehničkih i proceduralnih propusta, u izveštaju se ističe i toksična radna atmosfera unutar kompanije, kao i neefikasan sistem za prijavu nepravilnosti i izostanak adekvatnih domaćih i međunarodnih regulatornih okvira za vozila novog dizajna, kakvo je bilo i Titan.
Porodice žrtava, uključujući i članove dve porodice koje su se oglasile nakon objavljivanja izveštaja, pozvale su na značajne reforme u standardima sigurnosti u industriji podvodnih ekspedicija.
OceanGate je nakon nesreće obustavio sve buduće operacije, ali se pitanja odgovornosti i dalje nalaze u središtu interesovanja stručne i šire javnosti.
Glas javnosti/N07S
14 min
21 min