Glas Javnosti

NEZAPAMĆENA KRIZA DRMA AUTO-INDUSTRIJU! Vlasnici fabrika ŠOKIRANI, cene polovnjaka poletele u nebesa!

Svet
Autor: Glas javnosti

Auto- industrija u svetu je prošlu godinu završila sa gubitkom koji je premašio 210 milijardi dolara. Proizvedeno je oko 7,7 miliona vozila manje iako je polovinom godine ocenjeno da će to biti 3,9 miliona.

Šta čeka tu industriju s obzirom na procene da boljitka neće biti možda i do 2024. godine?
Prognoze su da će nestašica poluprovodnika koja je velikim delom kumovala ovakvoj situaciji trajati tokom čitave ove godine, ali je problem i nestašica sirovina, litijuma, plastike i čelika, čije su cene početkom ove godine uzletele.
Generalni direktor američke kompanije Marvel koja proizvodi poluprovodnike, Met Marfi, koji je u toj industriji 27 godina, kaže da tako nešto nikada nije video. Auto-industrija u krizi do 2024.
 

On ne očekuje rešenje problema pre 2023. godine, ako ne i 2024. Koliko je problem drastičan, svedoči i podatak Udruženja proizvođača i trgovaca motornim vozilima iz Velike Britanije, koji pokazuje da je proizvodnja pala na nivo iz 1956. godine.

Zbog pada proizvodnje, na nove automobile kupci u svetu moraju da čekaju do šest meseci, a za luksuznije modele i godinu dana.
Zato je u vis otišla cena polovnjaka, u Americi čak 40 odsto. Da li će ovi problemi uticati na prestrojavanja u auto-industriji, pa možda i stvaljanje ključa u bravu nekih proizvođača? S obzirom na to da se sa problemima nosi od početka pandemije ima li prostora da ova industrija koja je u mnogim razvijenim državama, poput Nemačke, motor ukupnog razvoja, ovako izdržava još godinu ili dve? Tranzicija i dnevna politika Konsultant Mahmud Bušatlija napominje da ova situacija u automobilskoj industriji ima dva aspekta. Jedan je tranzicija sa automobila sa motorima na unutrašnje sagorevanje na elektro-automobile, pri čemu se pad proizvodnjepre svega odnosi na one sa unutrašnjim sagorevanjem. Drugi je to što su odnosi pre svega Amerike i Evrope prema Kini doveli do toga da budu ozbiljno poremećeni kanali snabdevanja, kaže on za Sputnjik.
 

Prouzrokovala ih je opterećenost dnevnom politikom odnosno insistiranje Amerike i guranjem Evrope u neke sankcije pre svega prema Kini koja je najveći proizvođač komponenti koje trenutno nedostaju u proizvodnji automobila, objašnjava naš sagovornik. „Kinezi sada izgleda vode računa pre svega o onima sa kojim već imaju dogovore i ne trpe nikakve sankcije. Japan, Južna Koreja, i Kina sarađuju jako dobro i to po osnovu jednog ugovora koji je potpisan između te tri države još pre 15-16 godina.
To je ugovor o slobodnom tržištu u oblasti visokih tehnologija gde spadaju i ta tehnološka dostignuća koja se tiču kompjuterizacije upravljanja automobilom“, ističe Bušatlija. Na istoku nema problema Zato na istoku nema problema sa auto-industrijom ili ima nešto malo ali nikako u meri u kojoj je to slučaj u Nemačkoj, Francuskoj, Americi, kaže on.
 
„Što se tiče budućnosti to će zavisiti od stanja ekonomija pre svega država u EU i Amerike i tu bojim se da stvar ne može da se smiri u tako kratkom periodu. U Nemačkoj naročito gde je već pomama za radnom snagom gde po nekim analizama nove vlade momentalno fali oko 500.000 radnika za već otvorena radna mesta i to nije lako nadoknaditi“, smatra dobar poznavalac situacije u auto-industriji.
On ipak ističe da nekih bitnijih pomeranja neće biti, jer je ukrupnjavanje značajnih proizvođača automobila manje-više došlo do kraja.
Možda, kaže, jedino neki manji proizvođači automobila još mogu da priđu nekoj od tih asocijacija, piše Sputnjik.

BONUS VIDEO: DR SEMIR OSMANAGIĆ: TOP TEMA - KLIMATSKE PROMENE


Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu.

SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS



KOMENTAR