Glas Javnosti

Jeziva prošlost "La Žimen": Plata preko milion dolara za rad u svetioniku, ali niko ne prihvata

Svet
Autor: Glas javnosti

Svetionik "La Žimen" (Kobila) smatra se jednim od najvažnijih svetionika u Bretanji u Francuskoj. Smešten u otvorenom moru, blizu ostrva Ušan, na steni "ar gazeg" (kobila) po kojoj je i dobio ime, osvetljava jedan od najopasnijih delova bretonske obale – pomorski prolaz Ušan.

Pristupi ostrvu Ušan toliko su opasni da je bilo neophodno postaviti ukupno pet svetionika, strateški raspoređenih na kopnu i u moru, kako bi brodovi koji prolaze tim područjem bili bezbedni. More na tom području zna da bude neumoljivo. Vetar i talasi stvaraju snažne struje koje bukvalno kidaju morsku površinu, gutaju brodove ili ih razbijaju o stene koje izranjaju iz mora.

Jedna od najtragičnijih nesreća dogodila se 16. juna 1896. godine, kada je parobrod "Drummond Castle" udario u stenu kod ostrva Ušan i potonuo za samo petnaest minuta. Od 361 osobe koliko ih je bilo na brodu, preživelo je samo troje. Ova katastrofa bila je samo jedna u nizu brodoloma u tom području.

Preživeo brodolom pa izgradio svetionik

Upravo strah od brodoloma bio je razlog za izgradnju svetionika "La Žimen" 1904. godine. Jedan čovek nije želeo da se drugima dogodi ono što je on sam preživeo.

Još 1878. godine Šarl Ežen Potron jedva je preživeo brodolom i odlučio je da u testament unese svoju želju da se izgradi svetionik "na jednom od najopasnijih mesta atlantske obale", za šta je oporukom ostavio iznos od čak 400.000 franaka, uz uslov da svetionik bude izgrađen u roku od sedam godina nakon njegove smrti.

"Ja, dolepotpisani Šarl Ežen Potron, sa prebivalištem u Parizu, ulica Somerar broj 11, zaveštavam iznos od četiri stotine hiljada franaka za izgradnju svetionika od biranih materijala, opremljenog savremenom rasvetom. Svetionik će biti izgrađen na steni, na jednom od najopasnijih mesta atlantske obale, kao što su oni na ostrvu Ušan. Ime će nositi po lokaciji. U granitu će biti ugravirano: Svetionik izgrađen zaveštanjem Šarla Ežena Potrona, člana Pariškog geografskog društva."

Nakon njegove smrti 27. marta 1904. godine, gradske vlasti su izabrale stenu "La Žimen" kao mesto na kom će se izgraditi svetionik, a radovi su započeli iste te godine. Bilo je to neuspešno izvedeno i krajnje opasno gradilište, koje je završeno tek 1911. godine – taman u okviru roka iz testamenta.

Brzo je počeo da propada

Svetionik "La Žimen" u početku nije bio dovoljno čvrst. Zbog žurbe prilikom gradnje, nije mogao da izdrži surove vremenske uslove koji su ga svakodnevno napadali. Brzo je počeo da propada i često je morao da se dodatno učvršćuje, kako se ne bi srušio. Radovi na ojačavanju nastavili su se sve do 1940. godine. I pored svih izazova, svetionik je ostao uspravan, neustrašiv pred olujama.

Nad nestalnim morem, čije talase svakodnevno trpi, svetionik je 1974. godine doživeo da mu talas potopi stepenište i razbije lanternu, ali je ostao čvrst, čuvajući svoje čuvare, dok su oni čuvali njega.

Često se opisivao kao "pakao"

Svetionik usred mora često se opisuje kao "pakao". Zbog čega u tom periodu, posao na svetioniku niko nije želio da radi, iako se plaćao 1,2 miliona dolara godišnje.

Godine 1991. svetionik je konačno automatizovan – ugrađena su dva agregata, a naftna lampa zamenjena je modernim električnim osvetljenjem. Danas se daljinski kontroliše iz svetionika Kreak na ostrvu Ušan, zatvoren je za posetioce, ali ga redovno održavaju službe za svetionike i obeležavanje pomorskih puteva.

Godine 2015. upisan je kao istorijski spomenik, a 20. aprila 2017. i zvanično je proglašen zaštićenim kulturnim dobrom.


Glas javnosti/B06S

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu.

BONUS VIDEO


SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR