Glas Javnosti

Tojota i Nisan među najvećim gubitnicima zbog uvođenja Američkih carina

Svet
Autor: Glas javnosti

Vest je izazvala veliki pad cena akcija vodećih azijskih kompanija: Toyota je izgubila 9,4 odsto vrednosti, Nissan 9,3 odsto, dok je južnokorejski Hyundai zabeležio pad od čak 11,2 odsto.

Japanski proizvođači automobila posebno su pogođeni novim carinama, a stručnjaci procenjuju da će Toyota biti najveći gubitnik s obzirom na njen ogroman tržišni udeo u SAD-u.

Prema podacima američkog tržišnog analitičara Carpro, azijske kompanije činile su šest od osam najvećih proizvođača automobila u SAD-u po broju prodatih vozila tokom 2024. godine. Toyota je zauzela prvo mesto sa skoro 2 miliona prodatih automobila, nadmašivši domaće gigante Ford i Chevrolet.

SAD – ključno tržište za azijske proizvođače

S obzirom na to da veliki deo prihoda japanskih i južnokorejskih proizvođača dolazi upravo iz Severne Amerike, stručnjaci smatraju da će finansijski udar biti teško nadoknaditi.

Toyota i Nissan nisu želeli da daju zvanične izjave, dok se ostali proizvođači nisu oglasili na upite medija.


Prema podacima Reutersa, SAD je u 2024. godini uvezao automobilske proizvode u vrednosti od 474 milijarde dolara, od čega su putnički automobili činili čak 220 milijardi dolara. Najveći izvoznici vozila u SAD-u bili su Meksiko (2,5 miliona automobila), Južna Koreja (1,4 miliona) i Japan (1,3 miliona).

Preseljenje proizvodnje u SAD nije lako rešenje

Iako bi jedno od rešenja moglo biti premeštanje proizvodnje u SAD kako bi se izbegle carine, eksperti upozoravaju da je to izuzetno skup i dugotrajan proces.

„Otvaranje novih fabrika nije nešto što se može rešiti preko noći – to bi koštalo milijarde dolara“, izjavio je Džo Mekejb, izvršni direktor kompanije AutoForecast Solutions.

S druge strane, iako Toyota i Nissan već imaju proizvodne pogone u SAD-u, oni nisu dovoljni da bi nadoknadili štetu izazvanu carinama.

„Pitanje je hoće li proizvođači sami snositi troškove ili će ih prebaciti na kupce? Verovatno će ih sami preuzeti, ali to će ih mnogo koštati“, izjavio je Ričard Kej, upravitelj portfelja u Comgest grupi.


Suzuki – jedini dobitnik u ovoj situaciji?

Dok su svi veliki azijski proizvođači pod pritiskom, jedna kompanija se izdvaja – Suzuki. Za razliku od ostalih, Suzuki ne prodaje automobile u SAD-u, pa ga nove carine uopšte ne pogađaju.

Zbog toga su njegove akcije ostale stabilne, dok su akcije Toyote pale za 16,45 odsto, Nissana za 21 odsto, a Hyundai i Kia su zabeležili gubitke od 7 odsto i 8 odsto.

„Uticaj tarifa na Suzuki je ravan nuli. Njegovo poslovanje je fokusirano na Indiju, gde je dominantan igrač“, istakao je Kej.

Ostaje da se vidi kako će azijski proizvođači odgovoriti na nove američke mere, ali jedno je sigurno – turbulencije na automobilskom tržištu tek počinju.





Glas Javnosti/ B06S

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu.

BONUS VIDEO


SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR