Glas Javnosti

GLAS ISTRAŽUJE: Zašto su kod nas prećutani romani koji bi u Americi bili hit i bestseler: TRI ATENTATA NA SLOBODANA MILOŠEVIĆA?!

Hronika
Autor: Glas javnosti

Svi smo se, ili bar većina, u mladosti oduševljavali krimićima Frederika Eštona o Donaldu Sikertu, alias Lunu kralju ponoći, njegovom vernom drugaru, mornaru Semjuel Makfersonu i Lunovom devojkom, prelepom i prepametnom naučnicom, bilogom Džejn Vintington.

Samo dobro obavešteni znali, da je tvorac sjajnih priča iz Sohoa i Čikaga, i drugih belosvetskih centara kriminala bio  - naš čovek -Mitar Milošević! Nekada novinar novosadskog "Dnevnika"! Inače, večni Frederik Ešton, ili sad počivši Mitar Milošević je najtiražniji YU pisac svih vremena, koji se po prodatim primercima možda mogao odmeriti i sa samim Spilejnom!

 Od prvih redaka prvih poglavlja mitologija trilera zgrušava se neverovatnom brzinom. Šta god ugledni književni teoretičari govorili protiv krimića, trilera i špijunskih romana, teško da im mogu poreći zavidnu spisateljsku veštinu.

Čak i onima, kojima tzv. "pulp literatura" (petparački romani) nije jača strana, poznato je da su Mik Spilejn, uz Rejmonda Čendlera i Denijela Hemeta, najbolji pisci u žanru detektivske proze.

Međutim, ono što nije poznato pasioniranim ljubiteljima pomenutog žanra, kao ni poštovaocima ozbiljne literature je podatak da je Mik Spilejn najkomercijalniji pisac u istoriji SAD, "tiražniji" i od Den Brauna?!

Romani iz ciklusa o detektivu Majk Hameru prodali su se u fascinantnom tiražu od preko 160 miliona primeraka! Naša literatura, čini se, nenormalno je lišena krimića, trilera i špijunskih romana.

Sem, možda nekoliko soc-realističkih pokušaja Živorada Mihajlovića-Šilje, koji je špijunski žanr koristio da bi veličao specijalna dostignuća naših, do juče bratskih naroda i narodnosti, do pre nekoliko godina svi ostali su pisali pod pseudonimom, ili nezaobilaznog Dejana Lučića čiji je svaki roman obojen svetskim zaverama, koje "samo On, Dejan Lučić zna i upoznaje svoje čitaoce -da ne umru u neznanju?!  

Svi smo se, ili bar većina, u mladosti oduševljavali krimićima Frederika Eštona o Donaldu Sikertu, alias Lunu kralju ponoći, njegovom vernom drugaru, mornaru Semjuel Makfersonu i Lunovom devojkom, prelepom i prepametnom naučnicom, bilogom Džejn Vintington.

Oduševljavali se jesu, ali su samo dobro obavešteni znali, da je tvorac sjajnih priča iz Sohoa i Čikaga, i drugih belosvetskih centara kriminala bio  - naš čovek -Mitar Milošević!

Nekada novinar novosadskog "Dnevnika"! Inače, večni Frederik Ešton, ili sad počivši Mitar Milošević je najtiražniji YU pisac svih vremena, koji se po prodatim primercima možda mogao odmeriti i sa samim Spilejnom!

 

 

"Radi kao nastavnik u osnovnoj školi na Karaburmi, a pored krimi romana i političkih trilera, ogledao se i u pisanju putopisa i eseja. Dve godine pre izlaska knjige iz štampe, autor je rukopis umnožio fotokopiranjem, u 50 primeraka, podelivši ga novinarima i prijateljima...

Ovaj politički krimić sa epilogom i podnaslovom "moglo se dogoditi", dešava se 1992. godine, gde se preko ovdašnjih prostora beskompromisno sučeljavaju američki i interesi ujedinjene Evrope.

Ovog puta atentator je Latinoamerikanac Toni Martinez, koji je uz pomoć svojih saradnika iz zemlje, smislio da je Miloševića najbolje ubiti iz stana koji se nalazi preko puta njegove rezidencije.

Za razliku od Rančića i Lučića, koji dosta pažnje posvećuju samoj priči, Petrović ima dobro odnegovan psihološki odnos prema svetu i logici vrhunskih političara, obaveštajaca, i atentatora, što kod nas nije pošlo za rukom ni mnogo iskusnijim stručnjacima za ovu oblast.

Međutim, kada se pažljivo iščitaju sva tri romana, pitanje koje se nameće je, da li je tema o neuspelim atentatima na Miloševića, koju doduše Rančić i Lučić samo dodiruju, ili je kao u Petrovićevom slučaju nosilac cele pripovesti, samo puka fikcija njihovih tvoraca, ili je  zasnovana na opisu sasvim realnog događaja?

Pomenuta nedoumica pokazuje da sve tri knjige objavljene u različitim vremenskim periodima obiluju autentičnošću za koju je nevažno da li imaju ili nemaju izvorno pokriće.

Opisom hvatanja Martineza, Petrović ne zaostaje iza u svetu priznatijih autora:"Odozgo, iz zgrade, prolomila se brza rafalna paljba. Čovek koji je stajao pored motora, podiže pogled. Martinez mu se već približavao na tri koraka i mogao je videti svaku crtu njegovog lica. Skočio je na policajca i tresnuo ga nogom, strašnim "maja-geri" udarcem u prepone.         Ćovek se prelomio u struku i u strašnim bolovima spustio na kolena. Lice mu je poprimilo plavkastu boju.Ubica skoči na motor, gurnu ključ u bravu i pritiskom pedale aktivira mašinu. Kroz poluotvorena vrata izleteo je na ulicu. Iza leđa, sa vrha stepeništa, čuo je besne povike. Uleteo je u Ulicu Narodnog fronta punom brzinom i vespa se umalo nije prevrnula. Stalno je dodavao gas dok se približavao pijaci. Iza njega, udaljeno, arlaukala je policijska sirena i neki prolaznici su zastajali na pokislim trotoarima. Sitna kiša počela je ponovo da sipi. Nebo se stamnilo i spustilo prema zemlji. Na raskrsnici pred šarenim krovovima Zelenog venca zaustavio se pred semaforom. Bio je prvi u koloni vozila. Hteo je da rizikuje i prođe u punoj brzini, ali ga je od namere odvratilo prisustvo saobrajca na raskrsnici. Sirena je bivala sve jača i sve bliža.      Sekunde iščekivanja pred ulazom u Terazijski tunel, podigao je toki-voki ka desnom uhu. Sekund kasnije pogledi im se sretoše. Izraz milicionarevog lica naglo se promenio. Sa njega je nestalo ravnodušnosti, koju je zamenio grč. Već je govorio nešto u svoj radio. Žuto svetlo smenjivalo je crveno, a sirena iza njegovih leđa bila je sasvim blizu - već je u ogledalu retrovizora mogao videti plava patrolna kola...

Saobraćajac na raskrsnici otkopčavao je belu futrolu pištolja. Svakog časa, crna cev biće uperena u njega. Očigledno je naredba bila - ubiti! Martinez skoči sa motora, i u času kada je zeleno svetlo smenjivalo žuto, prebaci se preko niske kamene ograde u podzemni prolaz - carstvo preprodavaca i deviznih dilera. Motor tresnu o vlažni asfalt, a trube nervoznih vozača koji su čekali u redu iza njega, prolomiše se tmurnim nebom. Dahtao je kao ranjena zver dok se spuštao u pasaž. Gurao se i probijao laktovima kroz gužvu ulične berze. Prevrnuo je jednu improvizovanu tezgu od kartonskih kutija sa naslaganim boksovima cigareta. Bože, prolete mu kroz mozak, zar ću ovde skončati? U gužvi se spotakao o nečije noge i pao licem prema zemlji. Pištolj mu ispade i otkotrlja se u kameni žljeb za odvod vode. Poslednje čega se seća bila su dva civila koji su se bacili na njega i počeli ga udarati nogama u glavu. Vrisak neke histerične žene prolomi se, a njegova svest nestade u blaženoj sumaglici. Na oči se spustio potpuni mrak.

U pet minuta do deset, predsednik u belom kišnom mantilu, odlično raspoložen, u pratnji vernog telohranitelja, uspravna stasa, gotovo paradnim korakom, kao da demonstrira, prešao je Ulicu Maršala Tita mimo pešačkog prelaza. Ni saobraćaj nije zaustavljen. Kolona automobila stajala je niže na crvenom svetlu semafora. Prolaznici su začuđeno posmatrali poznato lice. Predsednik je umarširao u Skupštinu.Pola sata kasnije, visoko dignute brade, završio je ekspoze o spoljnoj politici rečima:

"Nemam nameru bilo šta da menjam!"

Na te znamenite reči, sala se prolomila dugotrajnim aplauzom.

I pored toga što je Petrovićev roman objavila, kada su književni krugovi u pitanju, jedna ugledna izdavačka kuća, njegov romansijerski prvenac prošao je potpuno nezapaženo

**********

Veroslav Rančić, dramski pisac, filmski i televizijski scenarista, novinar i književnik, sa podjednakim uspehom ogledao se u svim navedenim stvaralačkim oblastima.Kontrolisana javnost, roman, Privredni biro,Beograd, 1991.

Dejan Lučič, Dejan, Vladari iz senke, Zrenjanin, Ekspres, 1997.

Nenad  Petrović, rođen je u Vranju, magistrirao je na Filozofskom fakultetu u Beogradu sa tezom "Fašističke ideje kod inteligencije u Beogradu 1919.-1941. 

 (Glas javnosti)

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu.

SKINI APLIKACIJU

glas javnosti android
glas javnosti IOS


POVEZANE VESTI




KOMENTAR