Da li ste se ikada zapitali zašto određena muzika svira baš kada uđete u svoj omiljeni butik? Ili zašto sve u supermarketu deluje prijatnije i podstiče vas da ostanete duže? To nije slučajnost – iza toga stoji pažljivo osmišljena strategija. Muzika u prodavnicama je psihološki alat koji utiče na vaše ponašanje i podstiče vas da trošite više.
Brojne studije pokazuju da brža muzika ubrzava kretanje, ali i povećava impulsivnost, dok sporije melodije usporavaju kupce. Prodavci ovo koriste u zavisnosti od svog cilja – da li žele da vas „provedu“ kroz prostor što je brže moguće ili da vas tamo zadrže što je duže moguće.
Prodavnice odeće često puštaju trendi pop ili urbane hitove srednjeg tempa – da vas opuste i podignu raspoloženje, jer pozitivne emocije povećavaju verovatnoću da ćete nešto kupiti. Klasična muzika se često pušta u prodavnicama luksuzne robe – zato što podstiče osećaj prestiža i u vašem umu opravdava više cene.
Ljudi često ne obraćaju svesnu pažnju na muziku u pozadini, ali mozak je registruje. Muzika utiče na emocije, a emocije direktno utiču na kupovne odluke. U trenutku kada se budete osećali prijatno, bićete sigurniji da potrošite više.
Jedna studija sprovedena u supermarketima pokazala je da su kupci trošili do 38% više kada je svirala tiha instrumentalna muzika, u poređenju sa tišinom ili bržim ritmovima.
U velikim trgovinskim lancima, muzičke plejliste se biraju strateški, često uz pomoć stručnjaka za neuromarketing. Određeno doba dana, pa čak i dani u nedelji, prate različite muzičke obrasce. Na primer, radnim danima ujutru se često pušta ambijentalna muzika kako bi se kupci opustili, dok se vikendom puštaju energičniji hitovi kako bi se povećao entuzijazam za kupovinu.
Sledeći put kada se zateknete kako pucketate prstima dok gurate kolica kroz supermarket i punite ih proizvodima koje niste planirali da kupite – zapamtite da ste možda pod uticajem pažljivo odabrane muzike. U maloprodaji, svaka beleška je deo prodajne taktike.
U marketinškom podkastu, stručnjak za prodaju otkrio je još jednu skrivenu taktiku – male keramičke pločice na podu supermarketa. Kako kaže, to nije estetska odluka, već psihološka.
Hrvatski trgovac otkriva kako vara kupce: „Niko ovo neće javno priznati“
Naime, kada kupac gura kolica po podu sa malim pločicama, stvara se ponavljajući i „iritirajući“ zvuk točkova, zbog čega osoba, iako nesvesno, automatski uspori. Ovaj ritmički zvuk šalje signal telu da se smiri, što rezultira time da potrošač duže ostaje i postaje svesniji sadržaja na policama. „Više vremena znači veću potrošnju“, zaključuje stručnjak za prodaju.
Glas javnosti/B06S