Neki brendovi pauziraju isporuke u SAD
Audi, Jaguar Land Rover i Aston Martin su među brendovima koji su privremeno obustavili ili značajno smanjili isporuke u SAD za april, računajući da će postojeće zalihe biti dovoljne da premoste ovaj period neizvesnosti.
Luka Bremerhaven u Nemačkoj, jedan od najvećih svetskih terminala za izvoz automobila, očekuje pad saobraćaja ka i iz SAD do 50 odsto. Ovo tržište čini skoro trećinu ukupnog automobilskog saobraćaja kroz tu luku. „I mi ćemo osetiti posledice“, potvrdio je Matijas Magnor, direktor kompanije BLG Logistics, koja upravlja lukom.
Automobili u lukama u SAD čekaju ishod carinskog rata Foto: EPA JIM LO SCALZO
Uprkos panici, većina proizvođača se i dalje nada da Trampove carine neće dugo trajati. Mnogi su se opredelili za taktiku "pauziraj i čekaj", privremeno obustavljajući isporuke vozila iz evropskih fabrika dok se situacija ne razjasni.
„To je trenutno glavna strategija“, rekao je jedan stručnjak za logistiku. „Svi čekaju da vide da li će biti nekog kompromisa između SAD i njihovih trgovinskih partnera.
Magacini su puni, ali vozila stoje
Zadržavanje vozila u lukama je izuzetno skupo, pa proizvođači traže alternativna rešenja, poput premeštanja robe u carinska skladišta, gde se može privremeno uskladištiti bez plaćanja carine. Prema rečima stručnjaka za lanac snabdevanja, neka vozila kanadske proizvodnje koja su putovala železnicom trenutno su zaglavljena u Detroitu na mestu ulaska u SAD, piše Fajnenšel tajms.
Tramp je prošle nedelje uveo carine od 25 odsto na sve uvezene automobile, dok će auto delovi potpasti pod istu stopu od 3. maja, osim za Meksiko i Kanadu, koji imaju delimična izuzeća. Dodatnu zabunu stvara činjenica da proizvođači još ne znaju tačno kako će se primenjivati carine, kao ni šta se uopšte smatra delom automobila.
„Da li je to motor kao celina ili je svaki vijak poseban deo?“ pita zvaničnik nemačke auto industrije.
Prema američkim pravilima, automobili koji ispunjavaju uslove sporazuma o slobodnoj trgovini SAD-Meksiko-Kanada (USMCA) ostaju izuzeti od carina, ali se tarifa od 25% privremeno primenjuje na sva vozila dok se ne utvrdi tačan odnos stranih komponenti.
Zbog toga proizvođači sada pokušavaju da detaljno mapiraju poreklo svakog pojedinačnog dela u svojim vozilima, što je izuzetno složen i dugotrajan zadatak s obzirom na globalno razgranate lance snabdevanja u automobilskoj industriji.
"Logistika je za sada kratkoročna taktika. Dugoročne odluke o proizvodnji još niko ne donosi - previše je nepoznanica koliko će ovo trajati i da li će druge zemlje odgovoriti kontramerama", zaključio je visoki zvaničnik nemačke automobilske industrije.
Glas Javnosti/ B06S