Proces brisanja netačnog podatka iz Kreditnog biroa predstavlja važnu proceduru koja može značajno uticati na finansijsku budućnost pojedinca. Razumevanje ovog procesa je ključno za sve građane koji se nađu u situaciji da moraju da ospore podatke u Kreditnom birou.
Kreditni biro predstavlja mesto na kojem se vodi evidencija o finansijskom ponašanju građana u odnosu na njihove kreditne obaveze. Čuva pozitivne i negativne podatke o aktivnim uslugama kao i podatke o uslugama koje su otplaćene ili ugašene u poslednje tri godine.
Kada građanin primeti netačne podatke u svom kreditnom izveštaju, prvi korak je podnošenje reklamacije. Ovo se radi putem posebnog obrasca koji se zove Zahtev za ispravku-dopunu. Ovaj dokument se dobija prilikom izdavanja Ličnog izveštaja i podnosi se direktno banci ili drugoj finansijskoj instituciji koja je unela sporne podatke.
Zakonski rok za rešavanje reklamacije iznosi maksimalno 15 dana. U tom periodu, banka ili druga finansijska institucija ima obavezu da proveri navode iz reklamacije i, ukoliko je zahtev opravdan, izvrši potrebne izmene u bazi podataka Kreditnog biroa.
Kada građanin primeti netačne podatke u svom kreditnom izveštaju, prvi korak je podnošenje reklamacije. Ovo se radi putem posebnog obrasca koji se zove Zahtev za ispravku-dopunu. Ovaj dokument se dobija prilikom izdavanja Ličnog izveštaja i podnosi se direktno banci ili drugoj finansijskoj instituciji koja je unela sporne podatke.
Zakonski rok za rešavanje reklamacije iznosi maksimalno 15 dana. U tom periodu, banka ili druga finansijska institucija ima obavezu da proveri navode iz reklamacije i, ukoliko je zahtev opravdan, izvrši potrebne izmene u bazi podataka Kreditnog biroa.
U slučaju da banka ili druga finansijska institucija ne izvrši ispravku podataka ili ne odgovori na reklamaciju u zakonskom roku, građani imaju pravo da se obrate Narodnoj banci Srbije. Konkretno, mogu se obratiti Centru za zaštitu i edukaciju korisnika finansijskih usluga, koji je nadležan za rešavanje ovakvih sporova.
Da bi se izbegle neprijatne situacije sa Kreditnim biroom, važno je redovno proveravati svoj kreditni izveštaj i odmah reagovati na eventualne nepravilnosti. Takođe je preporučljivo čuvati svu dokumentaciju o finansijskim transakcijama i izmirenim obavezama.
Negativan upis u Kreditnom birou može imati ozbiljne posledice na finansijski život pojedinca. Čak i nakon izmirenja duga, podaci o kašnjenju ostaju vidljivi u sistemu tri godine, što može otežati dobijanje novih kredita ili drugih finansijskih usluga.
Prilikom podnošenja reklamacije, važno je priložiti svu relevantnu dokumentaciju koja potvrđuje navode. Ovo uključuje dokaze o uplati, prepisku sa bankom i druge relevantne dokumente. Takođe je preporučljivo voditi evidenciju o svim koracima u procesu reklamacije.
Kod procesa brisanja netačnog podataka iz Kreditnog biroa važno je biti uporan i pratiti sve procedure. Poznavanje svojih prava i obaveza u ovom procesu može značajno olakšati put do uspešnog rešenja problema, prenosi Forbes.
Glas javnosti /U01S