Niko ne želi da izgleda kao neko ko ne sarađuje, čak i kada je zatrpan poslom.
Na poslu je to još teže. Ponekad nemate izbora, ali kada ga imate, kako da odbijete zahtev a da ispadnete korektni? Kako da izbegnete etiketu osobe sa kojom je teško raditi?
Ako vam ovo zvuči poznato – niste sami. Prema izveštaju koji je objavio Thriving Center of Psychology, 58 odsto Amerikanaca ima problem da kaže „ne“ kada im se ponudi dodatni posao.
Odbijanje ne mora da bude toliko zastrašujuće koliko se čini. Neki bi čak rekli da je to jedna od ključnih veština na svakom poslu. Postavljanje granica štiti vas od iskorišćavanja i preopterećenja, i pomaže vam da ostanete motivisani i posvećeni svom radu. Evo četiri situacije kada je reći „ne“ ne samo pametno, već i neophodno.
Sve više ljudi oseća simptome sagorevanja na poslu. Zapravo, izveštaj McKinsey Health Institute-a otkriva da 25 odsto ispitanika ima simptome sagorevanja, dok 40 odsto veruje da je to jednostavno deo uspeha. Ali evo istine: konstantno govoriti „da“ kada zapravo želite da kažete „ne“ može imati suprotan efekat i smanjiti vašu produktivnost. Previše obaveza vas samo raspršuje i otežava da se fokusirate na ono što je zaista važno. A kada vam je „tanjir“ prepun, frustracija i iscrpljenost nisu daleko.
Možete reći:
„Hvala što si pomislio/la na mene. Voleo/la bih da pomognem, ali trenutno sam fokusiran/a na… Da li želiš da prioritet dam ovom ili novom projektu?“
Započinjanje sa zahvalnošću održava ton odgovora pozitivnim, dok istovremeno postavljate granice. Biti iskren u vezi sa trenutnim obimom posla pokazuje da ne odbijate dodatni zadatak iz lenjosti, već da pravite strateški izbor o tome gde možete pružiti najveću vrednost. Dodatno, davanje opcije ostavlja prostor za razgovor bez da se previše obavezujete.
Da li vam je nekad traženo da uradite nešto što vam jednostavno ne „leži“? Stanite na trenutak. Nemojte odmah reći „da“ zarad mira u kući. Proverite pravila firme, konsultujte se s kolegom kojem verujete ili zatražite brz savet od menadžera. Ako vam i dalje deluje pogrešno, oglasite se i predložite alternativu koja je u skladu s vašim vrednostima i ne ugrožava vašu sigurnost.
Možete reći:
„Voleo/la bih da pomognem, ali ovo nije u skladu sa načinom na koji obično postupam. Možemo li pokušati sa [alternativno rešenje]?“
Ovakav odgovor je jasan i direktan. Priznajete zahtev, ali jasno izražavate zabrinutost. Nudeći alternativu, pokazujete da želite da doprinesete – ali na način u koji imate poverenja. Ako niko ne reaguje, razmislite da se obratite HR-u ili višem menadžmentu. Ovakvi razgovori ne moraju biti konfrontirajući – ukazujete na nešto što može uticati na ceo tim ili kompaniju, a ne samo na vas.
Ponekad „ne“ znači ukazati na nerealne rokove. Pre nego što se bacite u haotičan pokušaj da ispunite kratak rok, napravite korak unazad i procenite šta je zapravo moguće. Razložite projekat na manje zadatke i procenite vreme potrebno za svaki. Ako i dalje deluje nemoguće, bolje je da to kažete odmah nego kasnije. Iskrenost o tome šta je realno može sprečiti vaš tim da izgori.
Možete reći:
„Rado bih pomogao/la, ali taj rok nije izvodljiv. Možemo li ciljati na [neki kasniji datum]?“
ili
„Ne mogu završiti ceo izveštaj do [datum], ali mogu imati prvu verziju prvog dela spremnu. Da li to odgovara?“
Obe varijante priznaju zahtev, ali nude realnu alternativu. Ako zabrinutost potkrepite činjenicama, pokazujete da ne odbijate zadatak iz inata, već zato što želite da svi ostanu na pravom putu.
Svi žele da rade u okruženju u kom se ljudi osećaju slobodno da dele svoje ideje. I istina je – svako ima nešto da ponudi. Ali budimo realni: ne uspe svaka ideja. Ponekad je predlog potpuno promašen, nepraktičan ili jednostavno ne odgovara situaciji. Izazov je kako da to odbijete, a da ne odbacite osobu.
Možete reći:
„Super je što donosiš nove ideje. Hajde da ovo zadržimo kao jednu od opcija dok razmotrimo još nekoliko uglova.“
Ovaj odgovor održava pozitivan ton, ali usmerava razgovor dalje od same ideje bez njenog potpunog odbacivanja. Otvara prostor za nove (i nadamo se bolje) predloge. Savladavanje veštine „mekog skretanja“ ne samo da izbegava neprijatnosti, već i podstiče kolege da nastave da doprinose – što može dovesti do još bolje sledeće ideje.
Naučiti da kažete „ne“ može doneti veliku razliku. Umesto da odmah uskočite da pomognete, razmislite kako vaš odgovor utiče i na vas i na onog ko traži pomoć. Bilo da je zahtev veliki ili mali, postavljanje granica pokazuje da ste pravi timski igrač koji razume svoje mogućnosti i zna kako da ih komunicira. Možete vi to!
Glas javnosti / FO1S