Ova sredstva se dodeljuju u vidu bespovratne pomoći i imaju status “de minimis” državne pomoći, što znači da su oslobođena od prinudne naplate. Program obuhvata finansiranje nabavke nove opreme za skladištenje, preradu i pakovanje poljoprivrednih proizvoda, kao i repromaterijala, ali samo do 25 odsto ukupne vrednosti investicije.
Žene preduzetnice, zadruge i mikro privredna društva, gde je vlasništvo i rukovodstvo u većinskom ili potpunom ženskom sastavu, imaju pravo da konkurišu za sredstva uz uslov da je delatnost koju obavljaju registrovana do 31. decembra 2024. godine i da se nalazi u seoskom području.
Finansijski okvir po pojedinačnom korisniku je definisan tako da minimalan iznos podrške ide do 300.000 dinara, dok je najveći iznos predviđen u okviru sume od 500.000 dinara. Učestvovanje sopstvenim sredstvima je moguće ukoliko investicija premašuje pola miliona dinara, ali korisnik prvo mora sam da uplati svoj deo.
Ukupna podrška se može koristiti isključivo za opremu ili repromaterijal koji će direktno unaprediti proizvodnju u oblasti prerade hrane (Sektor C, Oblast 10 – Proizvodnja prehrambenih proizvoda), i to u skladu sa aktuelnim zakonskim i tehničkim uslovima. Uslovi za korišćenje sredstava su precizno definisani, a jedan od ključnih je da podnosilac zahteva ne sme da bude u finansijskim teškoćama i da zajedno sa povezanim licima nije u prethodne dve godine već primio državnu pomoć u iznosu većem od 23 miliona dinara. U slučaju da ukupan broj zahteva premaši raspoloživih 50 miliona dinara, prednost će dobiti oni privredni subjekti koji nisu koristili sredstva iz ovog programa u 2024. godini.
Podnošenje zahteva
Privredni subjekti mogu podneti samo jedan zahtev, i to za delatnost koju stvarno obavljaju. Nakon prijema zahteva sledi terenska kontrola koju obavljaju akreditovane regionalne razvojne agencije, po nalogu Razvojne agencije Srbije, kako bi se proverila usklađenost navoda u dokumentaciji sa stvarnim stanjem. Ako ukupan iznos traženih sredstava pređe raspoloživa sredstva, odabir korisnika vršiće se na osnovu unapred definisanih kriterijuma.
Komisija može tražiti dodatnu dokumentaciju, pojašnjenja ili sprovesti dodatne provere. Ako privredni subjekat ne dostavi traženu dopunu u roku od sedam dana, njegov zahtev se odbacuje.
Komisija ima široka ovlašćenja – može u potpunosti ili delimično odobriti sredstva, odbiti zahtev ili u potpunosti obustaviti dodelu ukoliko postoje sumnje u verodostojnost podataka ili rizik od zloupotreba. Odluke se donose i u slučajevima nepredviđenih okolnosti, kao što su promene dobavljača opreme ili produženje rokova realizacije, ali se u tim situacijama ne može povećati iznos odobrenih sredstava. Ukoliko se nakon dodele sredstava utvrde nepravilnosti, ministar može poništiti prethodno rešenje i raskinuti ugovor, pri čemu je korisnik dužan da vrati novac.
Ugovor precizira iznos sredstava, namenu, rokove realizacije (najkasnije do 31. decembra 2025. godine), kao i uslove zabrane otuđenja ili davanja u zakup investicije u roku od godinu dana. Kao sredstvo obezbeđenja, privredni subjekat uz ugovor dostavlja blanko menicu i ličnu menicu registrovanu u banci. Ukoliko u roku od godinu dana ispuni sve obaveze, menice se vraćaju na zahtev korisnika. U slučaju promena u dinamici nabavke ili nepredviđenih situacija moguće je tražiti izmenu rešenja, ali samo uz validno obrazloženje.
Obaveze korisnika sredstava
Korisnici bespovratnih sredstava imaju nekoliko definisanih obaveza. Pre svega, investiciju moraju realizovati po prijemu sredstava, najkasnije do 31. decembra 2025, a takođe sredstva moraju upotrebiti isključivo u svrhu za koju su odobrena. U roku od godinu dana ne smeju ugasiti radnju, ući u likvidaciju ili stečaj, niti prodati ili dati u zakup opremu koja je predmet ulaganja. Ako ne ispune ove uslove, korisnici moraju vratiti odobrena sredstva uz zakonsku zateznu kamatu.
U slučaju nepredviđenih okolnosti koje onemogućavaju realizaciju (na primer – požar, poplava), korisnik je dužan da o tome obavesti Ministarstvo i priloži dokaz. Ministar odlučuje o daljem postupanju, a eventualno se može pristupiti sporazumnom raskidu ugovora. Korisnici su takođe u obavezi da dostave dokaze o utrošenim sredstvima, omoguće kontrolu u bilo kojoj fazi realizacije, kao i da obaveste Ministarstvo o svakoj promeni okolnosti koje utiču na realizaciju ugovora. Ukoliko se na terenskoj kontroli ne pojavi zakonski zastupnik ili osnivač privrednog subjekta ugovor se automatski raskida.
Žalbeni postupak
Svako kome je zahtev odbijen ili odbačen ima pravo na žalbu u roku od 15 dana, a odlučuje se u roku od 30 dana od dana prijema žalbe. Nakon donošenja rešenja, korisnici dobijaju i ugovor koji moraju potpisati u roku od 15 dana. Ukoliko to ne učine, smatraće se da su odustali od sredstava.
Agroinfo.rs/B08S