Da li je odgovornost na vozaču, investitoru ili izvođaču radova?
Iz kompanije “Energoprojekt niskogradnja” i “Colas rail” naveli su da je do nezgode došlo kada gradilište nije radilo, najverovatnije tokom noći, ali i to da su preduzete sve mere za obezbeđenje gradilišta nakon završetka druge smene.
Beoinfo je saopštio da su saobraćajna signalizacija i prepreke bile postavljene u skladu sa Rešenjem koje je izdao Sekretarijat za saobraćaj, kao i elaboratom za obezbeđenje gradilišta koje je izdao “Beograd put”.
Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja, kako piše Nova.rs, kaže da generalno postoje dva režima, odnosno redovan i kada je saobraćajnica zatvorena, i da od toga zavisi čija je odgovornost, pod uslovom da je bilo propusta.
-Prvi režim je kada je saobraćajnica u upotrebi, odnosno “otvorena”, kada je dozvoljena za javni saobraćaj, i tada je upravljač puta po zakonu dužan da put bude u takvom stanju da se na njemu može bezbedno odvijati saobraćaj. Na teritoriji Beograda, upljavljač puteva jeste JP “Putevi Beograda”. Režim broj dva jeste kada je saobraćajnica zatvorena za saobraćaj, odnosno kad taj prosto nema status javnog puta, već ima status gradilišta-, objašnjava Okanović.
“Ko je imao sreće da se jutros probudi u Beogradu, može se smatrati da je za danas dovoljno postigao u životu. Svako dalje insistiranje na još nečemu, bilo bi neskromno.”
— Aleksandar Rajčić (@Rafinisani) November 7, 2020
Goran Vesić pic.twitter.com/sxK87xt2YJ
On kaže da, ukoliko je u pitanju gradilište, investitor je obavezan da preuzme sve mere kako bi to gradilište bilo bezbedno.
-To podrazumeva između ostalog i postavljanje privremene saobraćajne signalizacije, koje treba na odgovarajući način da učesnike u saobraćaju upozna sa činjenicom da su u blizini gradilišta, pod broj dva, koji treba na odgovarajući način da ih obavesti o tome kako treba da se ponašaju, i pod tri, da postavi odgovarajući fizičke prepreke koje treba da spreče pristup gradilištu-, kaže Okanović.
On navodi i da je krovna odgovornost pre svega na investitoru, ali da se može utvrditi posebna odgovornost izvođača odnosno podizvođača.
-Proverava se ko je zadužen za postavljanje signalizacije, da li je projekat signalizacije uopšte dobar, da li je projektan dobro isprojektovao signalizaciju, da li je onaj koji je postavio, uradio to u skladu sa projektom, da li je onaj ko je zadužen za održavanje, održavao, da neko nije ukrao, da nije vetar oborio i slično..-, navodi Okanović.
Za kraj, Okanović navodi i da kada god se desi ovakav događaj, mora da se utvrdi odgovornost učesnika u saobraćaju, konkretno vozača, ali i da se ispita da li postoji odgovornost onoga ko je bio zadužen, da to gradilište bude bezbedno za učesnike u saobraćaju.
Sa druge strane, advokat Danko Cvejić kaže da ukoliko se ustanovi da gradilište nije bilo obezbeđeno, odgovornost jeste na izvođaču jer je njegovo da se obeleže radovi.
-Ukoliko se ustanovi da je obeleženo gradilište, onda je odgovornost vozača automobila. Treba videti šta je konkretno bilo, da li su bili obeleženi radovi ili ne. Sad će zavisiti dalje od toka istrage šta će se konkrektno desiti, da li su postojali znakovi, da li je bilo obezbeđeno ili nije, to će verovatno biti ustanovljeno u postupku-, kaže Cvejić.
(Glas javnosti)