Smrznuti oslić iz Španije, u kome je Uprava za veterinu otkrila parazite, nije stigao do potrošača u Srbiji, a informacija o tome i upozorenje odmah su prosleđeni Sistemu za brzo obaveštavanje svih zemalja u Evropi.
- U petak posle podne, prosledili smo RASF-u obaveštenje da smo u osliću pronašli parazita. Oni su nam odmah odgovorili da će obavestiti Špance o tome. Ceo kontingent, osnosno pošiljke koje su pristigle u Srbiju nalaze se u skladištima i blokirane su. Najverovatnije će biti vraćene ili poništene - kaže Emina Milakara, direktorka Uprave za veterinu Ministarstva poljoprivrede, a prenosi RTS.
Ovaj sistem brzog obaveštavanja Evropske unije upozorava o svakom riziku, čak i potencijalnom, vezanom za hranu. Obaveštenja stižu elektronskom poštom.
- Dobijamo informaciju o riziku ili potencijalnom riziku o uvozniku, subjektu koji je izvezao ili uvezao robu. Uglavnom dobijamo i listu distribucije, tako da tačno znamo gde je određena pošiljka završila. Nakon dobijanja takve informacije odmah se nadležnoj inspekciji prosleđuje i onda ide postupak ili opoziva ili uništenja - objašnjava Tamara Bošković, načelnica Odeljenja za veterinarsko javno zdravstvo.
Neispravnost se uglavnom odnosi na određenu seriju, pa je važno, kažu stručnjaci, pratiti takozvani lot broj.
- To je jedna pošiljka koja se smatra da je proizvedena pod istim uslovima, na isti način i u isto vreme. Lot broj, u zavisnosti od vrste proizvoda, može da bude nešto što je rađeno u toku dana, u toku više dana, može da bude datum proizvodnje ili rok trajanja ili može da bude čitav jedan contingent - kaže Boškovićeva.
Objašnjava da kada se kaže da se "opoziva lot" da se onda opoziva cela količina.
Osim prehrambenih proizvoda, sa rafova se povlače i delovi nameštaja, posuđe, igračke, električni uređaji.
- Ukoliko proizvod tokom svog životnog veka pokaže još neki nedostatak, koji u većoj meri može da ugrozi zdravlje i bezbednost proizvoda, onda se takav proizvod povlači sa tržišta, vrši se objava od strane Ministarstva – preko sajta NEPRO, preko sredstava javnog informisanja, na prodajnim mestima u cilju sklanjanja tog proizvoda sa tržišta - ističe Mirjana Stančić iz Nacionalne kontakt tačke za brzu razmenu informacija o opasnim proizvodima.
Proizvod se može vratiti na tržiše tek kada se nedostatak otkloni. Na sajtu NEPRO od početka godine našlo se 48 proizvoda.
(Glas javnosti)