Glas javnosti potražo je odgovor na pitanje da li se teteovažom krsta iskazuje pobožnost ili nešto drugo, gde su granice umetničke slobode i gde počinje istinska vera, a gde se gubi svaka mera.
Sveštenik Nenad Ilić smatra da je krstu mesto u životu:
-Ako se plaše da ih ne otmu Turci za janjičare - neka se tetoviraju. To sa tetoviranjem je meni inače nekako tužno kao žigosanje, pa i kad je krst u pitanju. Krstu je mesto u životu a ne da se njime žigošemo, kaže Ilić i naglašava.
- Ajde privezak oko vrata, nenametljiv, ali to raspucavanje je bez veze, kaže sveštenik.
Sociolog Ratko Božović kaže da je ne tako davna zabrana verskih simbola u našem društvu dovela do današnjeg preterivanja.
-Imamo psihološku potrebu za nečim što je dugo bilo zabranjeno u društvu do mere da ga imamo u jednom baroknom maniru, veli Božović i objašnjava:
- Mislim da u ovom slučaju manje znači više, neodmerim isticanjem radimo suprotno onome čemu želimo da težimo. Ne radi se samo o tetovažama na telu. U troli srećemo krstove, u taksiju se krst na retrovizoru klati kao da smo u crkvi, kaže I dodaje.
-Sve to po mom mišljenju traži jedni skromnos i estetičnost i u tom smilsu manje čini više, a više čini mnogo menje nego što bi smo mi želeli tim činom. Mi gde god možemo izgubimo meru, sa verskim simbolima to je opasnije nego kad smo u domenu kičerske kulture. Za mene je to pitanje i etike i estetike i zato manje znači više. Inače imamo jednu sveprisutnost koja ne znči ništa. Potrebno je da verseke i religijse stvari stavimo izvan banalnosti i svakodnevice, jer ono što je prisutno svuda nije prisutno nigde, zaključije sociolog.
Dimitrije Stikić, iz “Pravoslavno sportskog udruženja Sveti Srb i ja” koje funkcioniše pri našoj crkvi smatra da mi kao hrišćani pravoslavci nemamo nikakve potrebe da svoje telo šaramo.
-Toga nema u pravoslavnom predanju, a svakako ni u bogoslovskim knjigama. Ako potražimo bilo kakvo utemeljenje za ovo u istoriji drugih kultura najčešće ćemo sresti tu pojavu i njenu primenu koja se najduže zadržala kod žigosanja stoke, rekao je Stikić.
On naglašava da svaka tetovaža, pirsing nosi sa sobom fizičku bol, te osoba sebe i svoje telo i psihu dovodi u maltene stanje samopovređivanja i da je frapantnnoe da se to što čini na svojevoljnoj bazi, uz prihvatanje i finansiranje nagrđivanja sebe, a i da može biti opasno po zdravlje.
-Danas ove trendove promovišu javne ličnosti: glumci, sportisti, a nesumnjivo da se iza svega krije ogromna industrija i dobra finansijska dobit onih koji su u njenom lancu od tatu majstora do proizvođača potrebnih materijala.
Kako Stikić kaže ni samo tetoviranje simbola krsta, manastira i likova svetitelja po svom telu ne opravdava ovu pojavu niti čin te se ovime rugamo i omalovažavamo pretke koji su stradali zbog svoje vere.
- Njih su tetovirali u logorima Austrougarske, Nemačke, NDH, dajući im na taj način brojeve ukinuvši im imena, zatim su mnogim našim precima urezivali krstove na čelu i grudima kako bi svoju monstruoznost iskazali i kroz stavljanje simbola provoslavnog hrišćanstva na telima mučenika koje su ubijali. Turci su za vreme petovekopvnog ropstva, obeležavali mušku decu otetu u takozvanom nasilnom porezu ”danak u krvi”, napominje Stikić i zaključuje:
-Ima mnogo lepših načina da iskažemo svoju pobožnost: kroz dobra dela, negovanje tih istih svetinja, odlazaka na Svetu Liturgiju, jajan je Stikić.
U današnje vreme pored “Šala Eboa” koji svojim nerazumevanjem muslimanske vere, ne jednom, izazvao talas nasilja, i hršćanska vera neprestano je na udaru nazovi kritike i umetničke slobode.
Otprilike u ovo vreme 2014. godine tri aktivisktinje Femena protestovale su na Trgu Svetog Petra u Vatikanu protiv Pape Franje i njegovog "mešanja" u politiku. One su bile u toplesu sa ispisanim sloganima preko grudi, a ono što je šokiralo i naljutilo vernike bio je gest držanja raspeća sa Isusom i guranja istog u zadnjice.
Prošle jeseni TV koja se dovodi u vezu sa Ruskom pravoslavnom crkvom pripremala je rijaliti, a kanal je objavio poziv za prijavu za rijaliti šou s duhovnim zaokretom. Mesto dešavanja je ostrvski manastir na jezeru na pola puta između Moskve i Sankt Peterburga. Reklama je pozvala potencijalne učesnike da provedu mesec dana "vežbanja poslušnosti", u manastiru Nilov na jezeru Seliger.
Umetnice Nadežda Tolokonikova i Marija Aljohina, poznatije kao “Pusi rajot” bile su u zatvoru zbog toga što su februara 2012. ušle u Hram Hrista Spasitelja u Moskvi i održale ono što su same nazvale „feminističkom pank-molitvom“. Udarni stih ove pesme bio je: „Device Marijo, majko Božija, oteraj Putina“, a ovaj događaj iz crkve značio je i kartu za zatvor veoma sličan gulagu.
Leta 2014. u hramu Hrista Spasa u centru Prištine albanska pevačica Era Istrefi snimila je spot obnažena sa golišavim članovima benda koji igraju i pevaju.
Gradnju hrama Hrista Spasa započeo je 1990. godine tadašnji episkop raško-prizrenski i kasniji patrijarh srpski Pavle, a gradnja crkve prekinuta je 1998. godine izbijanjem oružanog sukoba na Kosovu i Metohiji.
Slično nešto se dogodilo i prolše godine u ovo vreme kada je pevačica albanskog porekla sa švajcarskim državljanstvom, Albana Azizi, zgrozila javnost time što je obnažena snimila spot u Crkvi Svetog Nikole u Novom Brdu, nadomak Prištine. Ona je polugola, naslonjena na stub u crkvi, oslonjena na kapitel jednom savijenom golom nogom, priča svoju prozaični ljubavnu priču.
(Glas javnosti)