Francuska preduzima "odlučne i efikasne" mere kako bi suzbila neprimereno ponašanje putnika u avionu, uvodeći novi set sankcija. Ova država je predstavila oštre mere protiv remećenja reda u avionu, uz obrazloženje da takvo ponašanje predstavlja "sve veću pretnju bezbednosti leta".
Francuska vlada upozorava da u Evropi vazduhoplovne agencije beleže između 200 i 500 incidenta na letovima mesečno. U 2024. godini, Međunarodno udruženje avio-prevoznika (IATA) zabeležilo je jedan incident na svakih 395 letova.
Zbog toga je Francuska donela uredbu koja je stupila na snagu početkom novembra, a kojom se uspostavlja posebna baza podataka u koju francuski avio-prevoznici mogu da prijavljuju "štetno ponašanje".
Putnici koji prekrše tri glavna pravila sada će se suočiti sa visokim novčanim kaznama koje mogu dostići 10.000 evra - odnosno 20.000 evra u slučaju ponovljenog prekršaja. To obuhvata upotrebu elektronskog ili električnog uređaja kada je njegova upotreba zabranjena tokom dela ili celog leta, kao i ometanje rada posade ili njihovih bezbednosti.
U najtežim slučajevima, zvaničnici su potvrdili da putnici mogu dobiti zabranu ukrcavanja u trajanju do četiri godine. Ove sankcije primenjuju se na sve letove koje obavljaju avio-prevoznici sa operativnom dozvolom izdatom u Francuskoj. Nova pravila će koegzistirati sa postojećim administrativnim sankcijama u Francuskoj, koje uključuju i krivično gonjenje za najteže prekršaje. To može dovesti do kazne zatvora do pet godina i novčane kazne od 75.000 evra.
Ministar saobraćaja Francuske rekao je da je bezbednost putnika i posade "apsolutni prioritet" zemlje, opisujući remećenje reda u avionu kao "neprihvatljivo".
"To ugrožava bezbednost leta i narušava radne uslove posade. Ovim dekretom opremamo se sredstvima za brzu, pravičnu i srazmernu primenu mera i novi regulatorni okvir šalje jasnu poruku: remećenje reda više neće biti tolerisano".
Sankcije stupaju na snagu usred sve većih napora širom Evrope da se obuzda asocijalno ponašanje na letovima, piše Juronjuz.
Ranije ove godine, kompanija Rajaner je tužila jednog putnika za 15.000 evra nakon što je ova niskotarifna kompanija bila primorana da preusmeri let iz Dablina za Lanzarote u Portugal. Avion je morao da ostane u Portu preko noći 9. aprila 2024. godine, a kompanija je morala da obezbedi smeštaj u hotelu za 160 putnika. Nije otkriven identitet putnika niti detalje o njegovom ponašanju, ali je njegovo ponašanje opisao kao "neopravdano".
"Kompanija ima strogu politiku nulte tolerancije prema nedoličnom ponašanju putnika i nastaviće da preduzima odlučne mere protiv takvog ponašanja u avionu, u interesu ogromne većine putnika koji ne remete letove", saopšteno je.
Glas javnosti / R02S