Izgleda da se stavovi prema prevari s brojačem kilometara značajno razlikuju među različitim zemljama: od nedostatka zakonodavstva do maksimalne novčane kazne od 300.000 EUR u Francuskoj i do 8 godina zatvora u Hrvatskoj.
Srbija nema poseban zakon koji direktno adresira prevaru s brojačem kilometara. Međutim, Krivični zakonik uključuje krivično delo prevare, koje se jasno odnosi na ovu vrstu radnje. Ako neko uspe da prevari kupca u vezi sa vrednošću vozila, smatra se krivim i podleže kaznama, uključujući novčane kazne i moguću zatvorsku kaznu. Međutim, konačna odluka sudije može zavisiti od mnogo faktora i, u većem broju slučajeva, prevaranti izbegnu ozbiljne kazne. Ovo važi ne samo za Srbiju, već i za druge zemlje.
Rumunija takođe nema specifične zakone za manipulaciju brojačem kilometara. Lokalni zakoni obuhvataju sve vrste prevara, a manipulacija kilometražom je jedna od njih. U Mađarskoj, prevaranti mogu biti kažnjeni zatvorom do 1 godine.
Za poređenje, 7,8% vozila proverenih u Rumuniji na carVertical-u imalo je prevaru s brojačem kilometara, 5,3% - u Srbiji, i 6,1% u Mađarskoj, što ukazuje da trenutno zakonodavstvo ne odvraća počinioce od manipulacije kilometražom.
Ne postoji jedinstven sistem zakona za prevaru s brojačem kilometara
Međutim, ovo su maksimalne kazne koje retko ko zapravo dobija, s novčanim kaznama koje su češće. Stroža zakonodavstva ne nužno rezultiraju manjim brojem prevara, jer je manipulacija brojačem kilometara takođe regionalni problem: u istočnoj Evropi je češća nego u zapadnoj zbog nižih prihoda i velikog broja uvezenih automobila.
Na primer, u Letoniji, kazne za povećanje ili smanjenje kilometraže na brojaču su samo 100 evra za fizička lica i 1.000 evra za pravna lica. Nažalost, Letonija je šampion u manipulaciji brojačem kilometara na kontinentu - 12,9% svih vozila proverenih na carVertical-u imalo je manipulisane kilometraže, a nijedna osoba nije optužena za prevaru s brojačem kilometara od 2020. godine.
- Ne postoji jedinstven sistem zakona za prevaru s brojačem kilometara. Ako bi svi građani svake članice EU imali isto zakonodavstvo za prevaru, to bi dovelo do dugoročnog rešenja ovog problema. U međuvremenu, neke zemlje to ne shvataju ozbiljno kao druge, i to je jedan od paradoksa s kojim se suočavaju globalne organizacije - kaže Buzelis.
Teško je dokazati prevaru s brojačem kilometara pred sudom
Pošto zakoni pojedinih zemalja često ne uspevaju zaštititi prava svojih građana, kupci bi uvek trebalo da provere istoriju automobila pre nego što kupe polovni automobil. Inače, mogu postati jedan od hiljada žrtava prevare s brojačem kilometara širom Evrope.
carVertical je proučavao stvarne izveštaje o istoriji automobila koje su dobijali korisnici kompanije kako bi odredili prosečne godišnje stope manipulacije brojačem kilometara u određenim zemljama. Zakoni o prevenciji prevara s brojačem kilometara i prosečan broj godišnjih transakcija vozila na različitim tržištima takođe su istraživani na javno dostupnim izvorima između oktobra i decembra 2023. godine.
Istraživanje je sprovedeno u 22 zemlje: Poljska, Mađarska, Velika Britanija, Češka Republika, Litvanija, Rumunija, Francuska, Španija, Italija, Slovačka, Estonija, Letonija, Srbija, Hrvatska, Portugal, Nemačka, Švajcarska, Austrija, Holandija, Danska, Belgija i Sjedinjene Američke Države.
Glas javnosti/ O10S