Lada, poznata po jednostavnim i izdržljivim modelima poput 2101 (baziranog na Fiatu 124), već je dominirala Istočnim blokom i delovima Zapada. Međutim, ti automobili koristili su zastarelu tehnologiju iz 1960-ih i nisu mogli parirati modernim zapadnim konkurentima.
Ladi je bio potreban novi adut i tako je nastala Lada Samara.
Lada Samara (VAZ-2108) predstavljena je krajem 1984. godine kao prvi sovjetski automobil sa prednjim pogonom i poprečno postavljenim motorom.
Za razliku od starih modela sa zadnjim pogonom, Samara je donela svež, kutijasti dizajn sa aerodinamičnim linijama. Cilj? Takmičiti se sa popularnim evropskim hečbek modelima, kao što su VW Golf, Ford Eskort i Pežo 205.
Sovjeti su čak angažovali Porše kao konsultanta – nemački inženjeri pomogli su u poboljšanju aerodinamike i smanjenju buke, iako je motor i dalje bio sovjetskog dizajna.
Od 1987. godine, Samara je počela osvajati zapadna tržišta – Velike Britanije, Francuske, Nemačke i drugih zemalja.
Njena najveća prednost bila je niska cena: koštala je upola manje od sličnih evropskih automobila. Međutim, uprkos povoljnoj ceni, nije uspela da osvoji zapadne kupce, piše B92.
Iako je Samara imala veliki potencijal, njen neuspeh na Zapadu bio je rezultat nekoliko ključnih problema:
– Loš kvalitet izrade – kupci su se žalili na neprecizne menjače, bučne motore i neudobna sedišta, dok su česti kvarovi dodatno narušavali njenu reputaciju;
– Problemi sa korozijom – rđa se pojavljivala brzo, a završna obrada bila je daleko ispod standarda zapadnih automobila;
– Loša vozna dinamika – iako je izgledala moderno, Samara je imala loš upravljač, previše tvrdo vešanje i pružala nezadovoljavajuće iskustvo vožnje;
– Zastarala tehnologija – motori su bili neefikasni i bučni, a bezbednosni standardi nisu ispunjavali evropske norme i,
– Negativan imidž brenda – Lada je već imala reputaciju jeftinog, ali nepouzdanog automobila, što je otežalo prodaju Samare zapadnim kupcima koji su tražili pouzdanost i prestiž.
Iako nije uspela na Zapadu, Samara je postala ogroman hit u SSSR-u i Istočnoj Evropi, uključujući i Jugoslaviju.
Bila je pristupačna, lako se popravljala i nudila je moderan izgled u poređenju sa starijim modelima Lade.
Ljubitelji reli vožnje zavoleli su je zbog jednostavnosti i robusnosti, a čak i danas ima svoje obožavaoce među kolekcionarima.
Samara možda nije bila sovjetski Golf, ali je ostavila neizbrisiv trag u automobilskoj istoriji.
Glas javnosti/B06S