Tesla je u maju 2025. godine počela da prihvata Cybertruck otkupe nakon što je više od godinu dana odbijala da uzme svoja sopstvena vozila u zamenu. Ova odluka je otkrila zabrinjavajuću realnost - pad vrednosti Cybertrucka je dramatičniji nego što je iko očekivao.
Vlasnici Foundation Series modela koji su plaćeni oko 100.000 dolara sada dobijaju ponude između 60.000 i 65.400 dolara, što predstavlja gubike od 34% do 39% za vozila sa samo nekoliko hiljada pređenih milja. Jedan vlasnik sa 6.211 milja na brojaču dobio je ponudu od 65.400 dolara za vozilo koje je koštalo 99.990 dolara kada je bilo novo.
Prema podacima CarGurus platforme, Cybertruck cene su pale sa 168.543 dolara na 84.470 dolara tokom godine dana - pad od skoro 50%. Ovo je daleko gore od prosečne amortizacije kamioneta koja iznosi 23,7% tokom tri godine.
Za poređenje, konkurentski Rivian R1T iz 2022. godine izgubio je 39% svoje početne cene, dok je Ford F-150 iz 2023. godine pao za samo 33% u istom vremenskom periodu.
Drastičan pad vrednosti Cybertrucka je samo jedan deo većeg problema koji muči Tesla kompaniju. Prema mišljenju uglednog profesora marketinga sa Univerziteta u Njujorku, Skota Galoveja, Tesla prolazi kroz jednu od najvećih destrukcija brenda u poslovnoj istoriji.
Tesla je pala sa osmog mesta najcenjenijih američkih kompanija u 2021. godini na 95. mesto u 2025. godini prema Axios Harris anketi. Ova dramatična promena direktno je povezana sa političkim aktivnostima Ilona Maska i njegovim savezom sa administracijom Donalda Trampa.
Mask je alijenirao pogrešne ljude, objašnjava Galovej. Tri četvrtine republikanaca nikad ne bi razmotrilo kupovinu električnog vozila, tako da se Mask zbližio sa ljudima koji nisu zainteresovani za EV tehnologiju, dok je istovremeno oterao svoju osnovnu kupovnu grupu.
Finansijski rezultati potvrđuju dubinu krize. Tesla Q1 2025 rezultati pokazuju pad neto dobiti od čak 71% u odnosu na isti period prošle godine. Operativni prihod je pao 66% na 400 miliona dolara sa 1,17 milijardi dolara godinu ranije.
Evropsko tržište predstavlja posebno bolnu temu za Tesla kompaniju. Prodaja je pala 59% u Francuskoj, 81% u Švedskoj, 74% u Holandiji, 50% u Švajcarskoj i 33% u Portugalu. U Danskoj su prodajne brojke pale za dve trećine.
Ovi podaci pokazuju da je Tesla kriza dublja od običnih tržišnih fluktuacija. Kompanija se suočava sa organizovanim bojkotima i protestima na svojim prodajnim mestima širom Evrope i Amerike.
BYD je po prvi put nadmašio Teslu u evropskoj prodaji električnih vozila, što označava značajnu promenu na tržištu gde je Tesla dugo bila dominantna sila.
Mask je tokom objave poslovnih rezultata najavio da će smanjiti svoje vreme u vladi počevši od maja 2025. godine. "Moram biti super fokusiran na X/xAI i Teslu", rekao je, priznajući da politički angažman utiče na poslovanje njegovih kompanija.
Problem Tesla brenda se ne odnosi samo na Cybertruck. Ukupni prihodi kompanije su pali 9% na 19,34 milijarde dolara, dok su automobilski prihodi pali 20% u prvom kvartalu.
Kompanija je upozorila investitore da "neizvesnost na automobilskom tržištu nastavlja da raste" zbog brzo razvijajuće trgovinske politike koja utiče na globalnu snabdevačku mrežu.
Glas javnosti T02S