Glas Javnosti

NOVINAR XXI VEKA

Sve ovo u krajnjoj konsekvenci menja do sada poznatu ulogu medijskih profesionalaca, a posebno veb novinara koji moraju da prihvate činjenicu da je osluškivanje potreba i zahteva publike na mreži, postao sastavni deo njihove profesije. Od toga će sve više zavisiti uspeh na mreži.

Na osnovu svega mogu se sumirati i neke osnovne karakteristike veb novinara u digitalnoj eri:

  1. Novinar današnjice je u osnovi “multimedijalni storiteler“, jer je sposoban da ponudi priču u mnogim formatima, iako je možda specijalizovan samo za jedan. On istovremeno koristi reči, vizuelne prikaze, video, audio zapise i grafiku, odnosno poseduje odgovarajuće digitalne veštine, ali i sposobnost tzv. “digitalnog mišljenja“.
  2. Novinar današnjice gradi svoju veb zajednicu, jer povezuje publiku, olakšava dvosmernu komunikaciju i interakciju, a gradeći zajednicu, on, zapravo, nastupa kao njen menadžer.
  3. Novinar današnjice koristi društvene medije da sluša, ne samo da emituje poruke ili sadržaje, na njima pronalazi nove teme, obezbeđuje pažnju, gradi i poboljšava svoj lični imidž.
  4. Da bi učestvovanje onlajn zajednice bilo korisno i relevantno u profesionalnom pogledu, novinar današ¡njice je taj koji je održava u okviru standarda novinarske profesije, odnosno na prvom mestu je pouzdan izvor, jer je svaki sadržaj koji deli ili objavljuje informativan, koristan, upotrebljiv i kredibilan (po potrebi i zabavan). To znači da on proverava i verifikuje informacije dobijene od korisnika, čini ih kredibilnim, i tek nakon toga ih inkorporira u medijski sadržaj koji kreira.
  5. Novinar današnjice radi u saradnji s drugima, i zna kako da iskoristi rad ljudi oko sebe: kolege iz redakcije, stručnjake za pitanja kojima se bavi, građane-novinare i publiku koja želi da učestvuje, i ne pokušava da pokrene svaku priču od nule.
  6. Novinar današnjice poseduje i aktivno ažurira sopstveni blog, kao i profile ili stranice na društvenim mrežama. On se lično obraća svojoj publici i učestvuje u “link ekonomiji“, odnosno razmeni i deljenju linkova.

Zaključak: Novinarstvo se dramatično promenilo u poslednjih nekoliko decenija. Da bi se sve te promene pratile, posebno posle pojave društvenih mreža (na kojima se dnevno nalazi oko milijardu korisnika), novinari moraju promeniti način rada i ovladati mnogim veštinama i znanjima: radom u CMS-u, kombinovanjem multimedijalnih sadržaja (fotografije, video, audio, grafike, mape...), obukom za "Data Driven Journalism" (odnosno kako maksimalno iskoristiti dostupnost velike koliÄine informacija)... Promena je i što se posao ne završava pisanjem i predavanjem teksta već njegovim praćenjem i plasirenjem na netu, odgovaranjem na pitanja i komentare i učešćem u diskusijama.

Ali i pored toga sadržaj ostaje osnova. Dobro istražene, provokativne, suštinske teme i sadržaji su osnova svakog dobrog novinarstva. Ključno je sledeće: u novinare i njihovo usavršavanje se mora ulagati.

Novinari nisu trošak – oni su dobra investicija.