logo
- Glas javnosti (http://www.glas-javnosti.rs)

Fabrika vagona Kraljevo u usponu

BEOGRAD - Kraljevačka fabrika vagona uspešno je privatizovana prošle godine, kada je većinski vlasnik postao „Azovimpeks“ iz Ukrajine. U fabrici je trenutno zaposleno 1.776 radnika, a uskoro bi trebalo da bude primljeno još 300 varioca. Do kraja septembra FVK će nemačkim železnicama isporučiti prvih 40 vagona od naručenih 915, a vrednost posla se procenjuje na 45 miliona evra. Međutim, problem koji usporava razvoj nekadašnjeg giganta je spor zbog vagona iz kompozicije Titovog „Plavog voza“. Taj vagon bi trebalo da posluži kao svojevrsna eksperimentalna laboratorija. Ugovorom između tadašnje Zajednice jugoslovenskih železnica i ŽTP „Beograd“ bilo je predviđeno da se ovaj vagon ustupi bez nadoknade ŽTP „Beograd“, a da ga ono odmah preda Fabrici vagona Kraljevo. FVK bi ga zatim osposobila i pretvorila u kola za ispitivanje teretnih i putničkih vagona.

Do sada, međutim nije razrešen nesporazum da li je taj vagon u vlasništvu ŽTP ili Vlade Srbije kao sukcesora, pa je morao da se umeša Velimir Ilić, ministar za infrastrukturu. Pre nekoliko dana on je obećao da će opitni vagon biti isporučen fabrici, ali to još nije učinjeno. Osim toga fabrika ima teškoća i zbog toga što firme kojima duguje neće da ih otpišu, iako su na to obavezne, jer je država odlučila da se preduzećima u restrukturiranju, posle uspešne privatizacije, oni oproste.

- Vodovod i Direkcija za gradsko građevinsko zemljište neće da otpišu dug, dok je DDR Novi Sad to samo delimično uradio. Elektrodistribucija i „Srbijagas“ saglasile su se da oproste oko 100 miliona dinara. Tražićemo da se formalni rok investicije produži, kako bismo rešili ove probleme. Ministarstvo za infrastrukturu je obećalo da će nam pomoći. Nadam se da će to biti uskoro - rekao je Serdjuk i dodao da neki dugovi poput zaostalih doprinosa radnika nisu bili prikazani kao dugovanje, a to je moralo da se uradi. Zbog toga je račun Koncerna sada blokiran. Prema rečima Boška Slavkovića, generalnog direktora, fabrika je bila u poražavajućem stanju, ali sada je sve krenulo uzlaznom putanjom.

- Dobili smo nekoliko potrebnih sertifikata iz Nemačke, a uskoro ćemo dobiti još DIN EN ISO 9001:2000 - kaže on i dodaje da je isplaćeno četiri zaostale i šest redovnih plata.

Cilj koji su vlasnici postavili kako bi fabrika „stala na noge“ je proizvodnja 100 vagona mesečno, a u skorijoj budućnosti čak 200. Prema rečima Svjatoslava Serdjuka, člana Upravnog odbora iz Ukrajine, fabrika nije proizvodila 15 godina, niti je ulagano u obnavljanje opreme i samim tim je izgubljeno evropsko tržište.

- Hoćemo da izvedemo fabriku na lidersku poziciju u EU i mislimo da smo u stanju to da učinimo. Započeli smo proizvodnju vagona za nemačko tržište koje je najzahtevnije. Počeli smo, takođe, livničku proizvodnju i umesto sivog izrađujemo čelični liv. Imamo opitni centar i laboratoriju - ističe Serdjuk.
Dragan Mitrović, predsednik sindikata, kaže da je zasad najveći problem to što je račun blokiran. „Čekamo da vidimo šta će se dogoditi kada bude isporučeno prvih 40 vagona i da li će poslodavac ispoštovati sve što je rekao. Tek tada ćemo sesti i razgovarati“, objasnio je Mitrović.


Pročitajte više na:
http://www.glas-javnosti.rs/clanak/glas-javnosti-02-09-2007/fabrika-vagona-kraljevo-u-usponu