logo
- Glas javnosti (http://www.glas-javnosti.rs)

Made in Novi Sad

NOVI SAD - Fabrika autobusa „Neobus“ nedavno je na Beogradskom sajmu predstavila novi autobus kompletno napravljen od potpuno nerđajućeg materijala. Ova fabrika je prva u Evropi, a verovatno i u svetu koja je došla na ideju da napravi autobus od ovakvog materijala. Eksponat koji je bio izložen na sajmu je prodat, a u pogonima „Neobusa“ u toku je izrada drugog takvog autobusa koji će uskoro biti isporučen naručiocu.

- Na ideju o proizvodnji autobusa od nerđajućeg materijala, odnosno prohroma došli smo prošle godine, a u realizaciju projekta krenuli smo početkom ove godine. Motiv nam je bio da na neki način budemo konkurentni na tenderima na kojima kupci traže materijale urađene u sistemima potapanja - „kataforezi“, što predstavlja poseban hemijski sistem. Kako je ta tehnologija za nas bila izuzetno skupa, odlučili smo se da tržištu ponudimo autobus kompletno urađen od prohrom materijala koji su potpuno otporni na koroziju i koji su kvalitetniji od „kataforeze“. Uvođenje ovih novih materijala u izgradnju celog autobusa proces proizvodnje je poskupelo za oko deset odsto u odnosu na cenu proizvodnje klasičnih autobusa, ali kupac dobija neuporedivo duži rok garancije na koroziju - kaže Slobodan Dapčević, direktor marketinga u „Neobusu“, dodajući da je rok proizvodnje, odnosno isporuke jednog nerđajućeg autobusa od 80 do 100 dana, a da mu je cena 180.000 evra.[ antrfile ]

„Neobus“ trenutno ima 212 zaposlenih, prošle godine je proizveo 80 autobusa, a gledano prema broju radnika kapacitet ove fabrike je 150 autobusa godišnje. Ova fabrika ima 56 godina dugu tradiciju proizvodnje autobusa i autobuskih karoserija, a u „zlatna vremena“ u njoj je bilo 550 zaposlenih. Iz njenih pogona godišnje je izlazilo oko 500 autobusa. U „Neobusu“ se nadaju da bi proizvodnjom ovih novih, kako su ih nazvali, „prohromskih“ autobusa, mogli da se vrate na mesto koje je ova fabrika imala na tržištu za vreme SFRJ.

- Tačno je da je ovo prvi autobus kompletno urađen od prohromskih cevi i limova i potpuno je otporan na koroziju, ali moram istaći da smo mi i ranije u, da tako kažem, klasične autobuse, na mestima koja su najugroženija na koroziju - oko točkova i pragova ugrađivali nerđajuće prohromske materijale, tako da nam je ta tehnologija već bila poznata samo što smo sada prohromske cevi i limove ugradili na celoj površini autobusa. Bez obzira što je autobus kompletno urađen od nerđajućeg čelika njegove performanske ni po čemu se ne razlikuju od klasičnih autobusa. Primerak koji smo izložili na sajmu ustvari je turistički autobus sa 53 sedišta i kamerom za vožnju unazad - ističe Dapčević, napominjući da očekuje da će se uskoro pojaviti i kupci iz inostranstva zainteresovani za nerđajuće autobuse, te da će potražnja za ovim autobusima biti jedini faktor na osnovu kojeg će odlučivati koji procenat „Neobusove“ proizvodnje će zauzimati proizvodnja prohromskih autobusa.


Pročitajte više na:
http://www.glas-javnosti.rs/clanak/glas-javnosti-26-04-2008/made-novi-sad