ponedeljak 12. april 2010.
• Svet •
Početna > Svet > Italijanski naučnici otkrili vanzemaljce?

SLOŽENO BIĆE KOJE ŽIVI I RAZMNOŽAVA SE BEZ KISEONIKA DOKAZ MOGUĆEG ŽIVOTA U KOSMOSU

Italijanski naučnici otkrili vanzemaljce?

ANKONA - Postoji na našoj planeti "živa vrsta" koja živi - bez kiseonika! Ona još nema ime, ali najbliže bi bilo - phylum Loricifera, genus Spinoloricus. Živi duboko u naslagama blata i mulja na morskom dnu u kojima uopšte nema kiseonika, u basenu L'Atalante u Mediteranu, južno od Grčke - i ko zna gde još. Ne crpi energiju iz molekula kiseonika već iz drugih, uključujući sumpor-vodonik.

Ova majušna kreatura možda ne izgleda spektakularno, ali je najneobičnija ikada otkrivena jer je prva koja može da živi i čak se razmnožava potpuno bez kiseonika. I kao što njeno postojanje potvrđuje da su se na našoj planeti razvila živa bića koja ne moraju da udišu ili uopšte koriste kiseonik, ono oprezno ukazuje na mogućnost da su se i na drugim planetama, na kojima nema kiseonika, takođe mogla razviti složena živa bića kojima nije potreban kiseonik. Mnogi astrobiolozi, na primer, već spekulišu da bi oblasti na Marsu bogate sumporom takođe mogle biti pogodna sredina za pojavu nekog oblika života.

Poznato je da na Zemlji bakterije, virusi i mikrobi mogu živeti bez kiseonika, ali oni su jednostavni jednoćelijski organizmi. Ono što novootkriveno živo biće karakteriše je činjenica da je sastavljeno od miliona ćelija koje - funkcionišu nezavisno!

Profesor Robertoi Danovaro, biolog mora i mikrobiolog sa Politehničkog univerziteta "Marke" u Ankoni, u Italiji, predvodio je ekipu naučnika koja je otkrila već pomenuto živo biće ali i još dve kreature koje takođe žive u sredini bez kiseonika, u sedimentima duboko ispod površine Mediterana. Dodata oznaka "genus Spinoloricus" ukazuje da je životinjica jedva dugačka milimetar dok druge dve nove vrste loriciferna, kako je časopisu Nju sajentist izjavio Danovaro, liče na vodene buve pa je jednoj dato ime "rugiloricus" a drugoj "pliciloricus". U nekim primercima otkrivena su neoplođena jajašca. Životinjice preživljavaju u uslovima u kojima bi uginulo svako drugo živo biće. Uz to što u naslagama u kojima žive nema kiseonika, sedimenti su takođe zagušeni solju i sumpor-vodonikom.

U američkom  Okeanografskom institutu Skrips u La Joli, u Kaliforniji, ističu da je ovo otkriće "obećavajuće jer nudi uzbudljive naznake da je moguć život u drugim sredinama lišenim kiseonika - uključujući i druge planete".