ponedeljak 25. januar 2010.
RSS
• Reflektor •
Početna > Reflektor > Mića Orlović je neprevaziđen

NEDELJNO ĆASKANJE: IVAN KARL, UREDNIK FILMSKOG I SERIJSKOG PROGRAMA RTS

Mića Orlović je neprevaziđen

Lepši pol je zastupljeniji na malom ekranu i samim tim u prednosti, a što se jačeg pola tiče, mislim da smo svedoci krize muških voditelja

Ivan Karl, urednik filmskog i serijskog programa RTS-a, za sebe kaže da je jedan od retkih koji su sva svoja obećanja data gledalištu ispunjavali od kada je na proleća 2007. stupio na uredničku dužnost, te da o tome govore i rejtinzi stalnih filmskih termina na Javnom servisu.
Ivan Karl je autor dokumentarnih TV serija "Žene na filmu" i "Muškarci na filmu", pisao je filmsku i TV kritiku i reportaže za brojne časopise. A kao urednik filmskog programa oprobao se na TV Politika i kablovskom kanalu Film+, na kome je više od godinu dana brinuo o programskom konceptu, bio je autor i voditelj filmskih emisija kako na TV Politika, tako i na Trećem kanalu. O tome šta i koga gledamo na malim ekranima Ivan govori u "ćaskanju" za Glas.

Koliko ekonomska kriza utiče na ponudu filmskog programa kod nas?
- Utiče u određenoj meri jer su, sasvim normalno, budžeti manji, ipak situacija je daleko od krizne jer manje-više sve televizije imaju određen fond programa koji je već nabavljen, ili koji se tekuće nabavlja, pa tako jednom pametnom programskom politikom gledaoci i ne moraju da osete efekte krize. Druga je stvar koliko jednoj televiziji stvarno treba filmova i mislim da će posledica ekonomske krize biti upravo nestanak megalomanije u kupovini i preplaćivanju filmova, čemu su neke televizije i pojedinci svojevremeno bili skloni.

Lična karta
Ime: Ivan Karl
Rođen: 1979. godine u Beogradu
Obrazovanje: Diplomirao filmsku i TV produkciju na Fakultetu dramskih umetnosti
Karijera: Kao autor i voditelj emisija o filmu i urednik filmskog programa radio je na Trećem kanalu i TV Politika. Bio je selektor Festivala studentskog filma, Festivala filmskog scenarija u Vrnjačkoj Banji i Festivala filmova Eurimaža u Beogradu. U svojstvu člana žirija kritike Fipresci učestvovao je na međunarodnim Festivalima u Vizbadenu, Ankari, Ljubljani, Hihonu, Trstu i Motovunu. Bio je koordinator međunarodne saradnje u Filmskom centru Srbije, a potom i glavni i odgovorni urednik kablovske televizije FILM PLUS. Od 2007. god. je odgovorni urednik redakcije filmskog i serijskog programa RTS.
Porodica: Oženjen je, ima ćerku.

Da li se skup strani film isplati domaćim televizijama?
- Tržišne prilike i ukus gledalaca kažu da se ne isplati, jer su cene visoke, a publika najviše gleda domaće komedije. Naravno, to ne znači da ne treba imati velike filmove, jer to je stvar imidža, ali i programske obaveze televizije da isporuči kvalitetan i atraktivan strani program. RTS je prošle i početkom ove godine između ostalog emitovao "Kazino Rojal", "Majkl Klejton", "Pravično ubistvo", "Pirate sa Kariba" 2 i 3, "Pink Panter", "Ljubav u Barseloni"... Sve su to jaki naslovi i bez obzira na cenu, naša je dužnost da u svojoj ponudi imamo takve filmove. Ono što je najveći problem jeste vremenski razmak koji protekne od bioskopske do premijere na takozvanoj zemaljskoj televiziji, a to je kada je reč o hitovima mejdžors studija tri godine tokom kojih film izađe na DVD-u, bude u ponudi kablovskih plaćajućih kanala, pojavi se na torentima i istovremeno po bagatelnoj ceni na ulici kod pirata, tako da je on praktično izgustiran. Iz stalnih kontakata koje imam sa predstavnicima mejdžorsa stičem utisak da su i te kako svesni ovog problema i očekujem da će se dostupnost njihovih filmova ubrzati na razumljivih godinu, najviše dve od bioskopske premijere.

Zašto neki svetski blokbasteri poput serijala "Twilight" ne uspevaju kod nas?
- To je stvar ukusa publike. Američki pa i svetski boks ofis rezultat ne garantuje uspeh i kod nas. Svaka zemlja ima neka svoja pravila. Kod nas su tradicionalno uspešne domaće komedije i akcioni filmovi sa težištem na borilačkim veštinama, pa tek onda veliki spektakli poput "Titanika" i sada "Avatara". Naučna fantastika i horor, osim pojedinih izuzetaka koji potvrđuju pravilo, uglavnom nemaju prođu kod bioskopske i TV publike. Ako pogledate liste najvećih bioskopskih hitova u Jugoslaviji i Srbiji od pre dve ili tri decenije i uporedite ih sa aktuelnim TV rejtinzima, videćete apsolutna poklapanja u žanrovima.

Zašto se kod nas došlo do toga da strane serije mahom idu svakodnevno, a ne nedeljno? Ko je za to kriv?
- To je recidiv piraterije kada je sve bilo na izvol'te, što je malo razmazilo gledaoce, iako svuda u svetu premijerne serije idu jednom nedeljno. Malo je drugačija situacija u SAD, gde su razmaci nekad kraći, ali je zato pauza između polusezona prilično duga. Na RTS-u se trudimo i uspevamo da nađemo zlatnu sredinu u dinamici emitovanja jer prikazujemo više premijernih stranih serija od svih ostalih televizija sa nacionalnom frekvencijom zajedno.

Da li vam je to što se svojevremeno bili autor TV emisija i serijala bila otežavajuća okolnost da zaplovite u uređivačke vode?
- Nije, sve ima svoje vreme i rok trajanja. Emisije o filmu sam kontinuirano radio blizu pet godina, prošavši put od filmskog magazina, hronika festivala, prenosa Oskara do brojnih intervjua sa relevantnim imenima svetskog i domaćeg filma. Uređivanje filmskog programa je potpuno drugačije od svega toga i zato sam i krenuo u tom pravcu pre nekoliko godina.

Koja su po vama trenutno trenutno najbolja TV lica?
- Lepši pol je zastupljeniji na malom ekranu i samim tim u prednosti. RTS ima pregršt kvalitetnih TV lica, izdvojio bih Natašu Jeremić, Sandru Perović, Lidiju Marković, sa drugih televizija, pre svih, Ivanu Lazarević sa TV Avala i Anu Mitić sa TV Foks. Što se jačeg pola tiče, mislim da smo svedoci krize muških voditelja, izuzev Vlade Jelića sa RTS i Gorana Dimitrijevića sa B92, niko se posebno ne izdvaja.

Da li ima šanse da neko prevaziđe slavu i harizmu Miće Orlovića?
- Ne, prvo zato što je zaista najbolji, a drugo jer su se mediji promenili. Tada je postojao samo jedan kanal, danas ih je tridesetak. Koliko je tada do izražaja dolazio kvalitet, toliko danas dominira kvantitet.

Kakva je budućnost filmskog programa na ovdašnjim televizijama?
- Izvesna. Filmski program na zemaljskim televizijama dobija ozbiljnu konkurenciju u kablu i internetu, pa će brzina dostupnosti filmova, njihov asortiman kao i način ponude igrati značajnu ulogu.